پايان نامه بررسي سبك شناختي آثار داستاني مصطفي مستور

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته ادبیات (آموزش_و_پژوهش)

دانلود پایان نامه بررسي سبك شناختي آثار داستاني مصطفي مستور
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

توضیحات:

اين پايان نامه ثبت شده بوده و در صورت نارضايتي صاحب اثر، فايل پاك خواهد شد.
فايل داراي 95 صفحه مطلب مورد استفاده براي پايان نامه و 40 صفحه پاورپوينت همين مطلب مي باشد.

فهرست
فصل اوّل
چكيده    ‌و
سؤال‌هاي تحقيق    ‌أ
فرضيات تحقيق    ‌أ
پيشينه‌ي تحقيق    ‌ج
روش تحقيق    ‌ج
معرّفي مختصر نويسنده    ‌ج
آثار:    ‌د
پژوهش :    ‌د
ترجمه‌ها :    ‌د
نمايش نامه :    ‌ه
جوايز :    ‌ه
فصل دوم
مقدمه    1
برسي سبك شناختي آثار داستاني مصطفي مستور    2
فصل سوم
موشكافي «من داناي كل هستم» مي‌پردازيم.    20
تهران در بعد ظهر    55
چند روايت معتبر    75
نتيجه‌گيري    82
منابع    84

چكيده
نويسنده در اين پژوهش نامه بر اين بوده است كه به سبك شناختي آثار داستاني مصطفي مستور بپردازد و سه داستان «چند روايت معتبر»، «من داناي كل هستم» و «تهران در بعد از ظهر» را موشكافي كرده است. زواياي مختلف داستان و درون مايه‌ي داستان‌ها را آشكار ساخته.
در اين پژوهش‌نامه از روش مطالعه‌ي كتابخانه‌اي و نظرخواهي حضوري از آراء و استدلال اساتيد محترم استفاده شده است . و به واضح نمون «جريان سيال ذهن» در آثار مستور پرداخته. كوشيده با مطالعه‌ي آثار مستور به سؤالات مطرح شده پاسخ دهد.
در مورد دسته‌بندي سبك عام و خاص صحبت به ميان آمده است. هر رماني دنياي خيالي خود را مي‌آفريند و هدف نهايي هر رمان‌نويسي اين است كه خواننده تمايل پيدا كند وارد اين دنياي خيالي شود و آن را از نزديك بكاود.
اجزاء تشكيل‌دهنده‌ي اين دنياي خيالي عبارتند از: شخصيت‌ها، رويداد‌ها، مكان‌ وقايع، كشمكشي كه در روابط بين شخصيت‌ها شكل مي‌گيرد و البته حال و هواي داستان. نويسنده به بررسي اين زوايا در آثار نويسنده‌ي نام برده وارد شده و در اين بررسي از روش خوانش تحليلي رمان استفاده كرده است.
كليد واژگان : جريان سيال ذهن، سبك عام، سبك خاص، خوانش تحليلي.

روش تحقيق
نويسنده با مطالعه‌ي آثار تحقيقاتي و نمونه‌هاي از كتاب نقد ادبيات به بررسي آثار نام برده به روش كتابخانه اي و با استفاده از راه برد تحليل و توصيف بر پايه‌ي مستندات موجود كوشيده يك مقاله‌ي مستند و قابل اعتماد ارائه دهد كه نام منابع در بخش منابع گنجانده شده است. در ضمن در اين روش تحقيق استفاده از آراء و نظرات اساتيدي چند مورد استفاده قرار گرفته است.

برسي سبك شناختي آثار داستاني مصطفي مستور
1- سطح زباني
بعضي از ويژگي‌هاي سطح زباني به احتمال قوي از ويژگي‌هاي بارز و مميّز آثار مستور است، البتّه اين به روز و تمييز، گاهي ارزشمند و گاهي به عكس به آثار وي ضربه مي‌زند، اما به هر صورت داستان‌هاي وي را متمايز و مشخص مي‌كند. از مهمترين ويژگي‌هاي سبكي در سطح زباني به موارد زير مي‌توان اشاره كرد.
الف/1) تكرار اسم‌ها و فعل‌ها
اين ويژگي‌ دو عملكرد مهم را به همراه دارد:
ا-الف-1) فضاسازي: تكرار اسامي و افعال، به عينيّت يافتن روح حاكم و مسلط بر داستان كمك مي‌كند. مانند تكرار افعال و اسامي در داستان آرزو از مجموعه‌ »عشق روي پياده رو» اول خمپاره شصت آمد، بعد توپ، بعد خمسه خمسه آمد، بعد دوباره خمپاره آمد. بعد سه خمپاره آمد بعد توپ و خمپاره و خمسه با هم آمدند....»
همچنان كه مشاهده مي‌كنيم، در اين داستان، نويسنده با تكرار اسامي «خمپاره‌ي شصت»، «توپ» و «خمسه خمسه» بازي با اعداد و ارتباط اعداد با «خمسه خمسه» و خمپاره‌ي شصت و غير تكرار فعل «آمد» فضاي جنگ را كاملاً ملموس و عيني مي‌كند.
2- الف-1) صحنه‌پردازي: تكرار اسامي و افعال از متن مكتوب داستان، «صحنه» اي مجسم و تصاويري منظم عرضه مي‌كند. مثال بارز صحنه‌پردازي به وسيله‌ي تكرار در داستان چند روايت معتبر درباره‌ي زندگي از چند روايت معتبر ديده مي‌شود كه در آن مستور از طريق متناوب افعال و نيز كار بست جملات كوتاه، تصويري زنده از صحنه ارائه مي‌دهد:
«غروب بود. تلويزيون حرف مي‌زد. سايه رخت مي‌شست. تلويزيون حرف مي‌زد. سايه رخت‌ها را روي طناب مي‌انداخت. تلويزيون حرف مي‌زد.
ب-1) تكرار بعضي جملات و توصيف‌ها در داستان‌هاي مختلف
اين ويژگي علاوه بر اهميتش در بعد ساختاري، در سطح زباني نيز حائز اهميت است، چون ما كمتر در آثار داستان‌پردازان معاصر مي‌بينيم كه بعضي جملات، توصيفات و حتي قطعات نسبتاً طولاني در چند داستان تكرار مي‌شود.
ويژگي فوق مي‌تواند از وجوه مختصه‌ي آثار داستاني مستور باشد. مهم‌ترين نمونه‌ها و البته طولاني‌ترين آن‌ها قطعاتي است كه مستور هم در متن «روي ماه خداوند را ببوس» مي‌آورد و هم آنها را به عنوان قطعه‌هاي ادبي در سرآغاز برخي از داستان‌ها در مجموعه‌ي «چند روايت معتبر» جا مي‌دهد؛ مثلاً جمله‌ي ابتدايي «روي ماه خداوند را ببوس» عيناً در متن داستان كيفيت تكوين فعل خداوند تكرار مي‌شود.
ج-1) استفاده از زبان محاوره
استفاده از زبان محاوره دو كاركرد اساسي در داستان‌هاي مستور دارد كه عبارتنداز:
همذات پنداري استفاده از زبان محاوره براي همذات پنداري خواننده با قهرمان داستان است. از نمونه‌هاي موفق استفاده از زبان محاوره، مونولوگ طولاني‌يي است كه در داستان شماره‌ي «هفت» از مصايب چند چاه عميق در مجموعه‌هاي چند روايت معتبر آمده است.
شخصيت پردازي: وظيفه‌ي ديگري كه زبان محاوره در داستان‌هاي مستور ايفا مي‌كند، در شخصيّت‌پردازي نمود مي‌يابد. مثلاً براي وارد كردن تيپ‌هاي «جاهل» و يا «آدم كوكي» و تمايز آنها از شخصيّت‌هاي ديگر داستان، جملاتي را با عبارت محاوره‌اي عاميانه در دهان اين تيپ‌ها مي‌گذارد.

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته ادبیات (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4762 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: docx, pptx

تعداد صفحات: 95

حجم فایل:1,137 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل