پایان نامه موزه مردم شناسی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
🔺پروژه های آموزشی
فایل دانلودی حاوی یک فایل word (ورد) قابل ویرایش می باشد.
فهرست مطالب فایل دانلودی:
روش تحقيق و موانع موجود در مسير تحقيق
سازماندهي تحقيق
ضرورت طرح
1-ضرورت های کمی
2-ضرورت های کیفی
مقدمه
الف ) شناخت
بخش اول: مطالعات پایه
فصل اول: تعریف و تاریخچه پیدایش موزه
- تعریف موزه
- تاریخچه موزه در جهان
- نهادینه شدن موزهها
فصل دوم: تاریخچه موزه در ایران
- نهادینه شدن موزه در ایران
1- موزه همایونی
2- موزه ملی
3- موزه دانشکده افسری
4- موزه هنر و صنایع
5- موزه مردمشناسی تهران
فصل سوم: طبقهبندی موزهها
الف- موزه تاریخی
- موزههای باستانشناس
- موزههای اماکن باستان
- موزههای انسانشناسی
ب- موزههای هنری
ج- موزههای علم
- موزههای علوم طبیعی
- موزههای علوم و فنون
فصل چهارم: ساختار و عملکرد موزه
- عملکرد موزه
الف- نقش و عملکرد اجتماعی موزه
- خدمات اجتماعی موزه
- شناخت میراث و ارزشهای فرهنگی
- شناخت مخاطبان موزه
ب- ساختار علمی موزه
- برنامهریزی مجموعه
1- اهداف موزه
2- نیاز فرهنگی جامعه
نتیجه گیری
بخش دوم : مطالعات تطبیقی
فصل اول: بررسی چند نمونه مشابه در ایران
1- موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار تهران
2- موزه آبگینه تهران
3- موزه ابیض تهران
4- موزه خط میرعماد
5- موزه بانک ملی
6- کتابخانه و موزه ملی ملک تهران
نتیجه گیری
فصل دوم:بررسی چند نمونه در خارج از ایران..
1- موزه جهان نما
2- گسترش موزه لوور
- رعایت ارتفاع کم حجم خارجی هرم
- انتخاب شیشه در مقابل سنگ
3- موزه گوگنهايم بيلبائو
4- موزه گوگنهايم
طرح و معماري
تغييرات و بازسازي
نتیجه گیری
بخش سوم: مطالعات زمینه
معيار هاي مكان يابي موزه
مكان يابي موزه در داخل شهر
مكان يابي موزه در حومه شهر
مكان يابي موزه وابسته به زمين خاص
بررسي عوامل موثر در مكانيابي پروژه
بررسي عوامل تاريخي
بررسي عوامل كالبدي
بررسي عوامل كاركردي
مكان يابي
سايت
نكات مثبت
مطالعات اقليمي
مطالعات كالبدي شهر مشهد
حوزه بندي اراضي شهر به لحاظ عوامل مؤثر در مكانيابي
پديده اجتماعي شهر
هدف از مسافرت زائران و مسافران
مطالعات فرهنگي
مساحت سرانه كاربريهاي فرهنگي موجود در مقياس شهر
بررسي طرحهاي مؤثر در تغيير سرانه كاربري فرهنگي در مشهد
چكيده مطالب
عوامل تأثير گذار بر شكل گيري موزه در شهر
عوامل تأثيرگذار در مكانيابي موزه در خارج شهر
محورهاي عمده شهر مشهد
محورهاي عمده
عناصر شاخص
زمين شناسي و خاك
1. زمين شناسي
2. خاكها
3. مشكلات خاكها
جايگاه جغرافيايي،نا همواريها،آب و هوا ،پوشش گياهي و زندگي جانوري
1. جايگاه جغرافيايي ، حدود ، پهنه
2. ناهمواريها
3. دره ها ، دشت ها ، بيابانها
4. آب و هوا
5. آبها
6. پوشش گياهي
7. محيط زيست
8. نتیجه گیری
بخش چهارم : مطالعات تکمیلی
فصل اول: فضای فیزیکی موزه
الف- محل و ساختمان موزه
ب- تالارهای نمایشی
- ویترین
- تالار ورودی
- دیوار و کفپوش تالار
- پنجرهها و دربها
- نور در تالارهای نمایشی
a- نور (روشنایی در بالا)
b- نور (روشنايي) جانبی
2- نور الکتریکی
- استفاده از تقسیم فضا
- نحوه نمایش و ارائه آثار در فضاهای موزه
a- ارائه و نمایش آثار در داخل تالار بصورت آزاد
b- ارائه و نمایش آثار در داخل ویترین
c- نمایش آثار در فضاهای باز و فضای سبز موزه
ج- مراکز جانبی موزه
- تالارهای نمایشگاه موقت و سخنرانی
- کتابخانه و مرکز اسناد
- انبار و مخزن
- کارگاه
آزمایشگاه
چایخانه و کافه تریا
د- بخش امور اداری، فنی، خدماتی و تأسیساتی
- بخش اداری
- تجهیزات فنی و تأسیسات موزه
1- سیستم برق
2- سیستم تهویه
3- مقابله با سرقت
4- مقابله با آتشسوزی
5- آسانسور و بالابر
و- محوطه بیرونی
فصل دوم: موزههای مستقر در بناهای قدیمی
فصل سوم: تعریف حریم بنای قدیم
- حریم فنی بنای قدیمی
- حریم منظری ابنیه
- حریم کیفی ابنیه
- احیاء بعنوان مهمترین اصل در نگهداری ابنیه
- نیازهای قابل پیشبینی ابنیه
الف- رفع نیازهای روزمره خدماتی
ب- رفع نیازهای فرهنگی و اجتماعی
- ابنیه قدیمی سازگارتر با عملکردهای روز
- جاهای میان فزا
- پیش زمینهها
- راهکار
فصل چهارم:ضوابط و مقررات اراضی فرهنگی (برگرفته شده از طرح جامع)
الف)موارد استفاده از زمین
ب)ضوابط مربوط به تفکیک زمین
ج)ضوابط مربوط به احداث زمین
-استاندارهایی درباره نمایشگاه
1.خصوصیات سالن نمایشگاه
-نور نمایشگاه
2.معماری داخلی نمایشگاه
-کف پوشها
نتیجه گیری
بخش پنجم: تجزیه و تحلیل
فصل اول : برنامه فیزیکی
فصل دوم : مبانی نظری
فصل سوم : آنالیز سایت.
فصل سوم : قابلیت سنجی اراضی(طرح ساختاری).
1-قابلیت های کالبدی
2-قابلیت های عملکردی
3-قابلیت های دسترسی
فصل چهارم : طرح
قسمتی از متن
روش تحقیق و موانع موجود در مسیر تحقیق:
این تحقیق به دلیل نوع پژوهش بنیادی آن در باب پدیدهها و نظریهها و استفاده از روشهای استدلال و تحلیل عقلانی, از نوع نظری میباشد. در این بخش گردآوری اطلاعات از مجموع مطالعات کتابخانهای و اطلاعات میدانی و نیز گفتگو و تبادل نظر با اساتید هنر و معماری حاصل شده و با استنتاج از نظریهها به بیان معماری رسیدهایم. در ادامه با استفاده از نتایج تحقیق نظری به ساختار و الگوی مورد استفاده جامعه نزدیک شده و به تحقیق کاربردی از پروژه میپردازیم. براین اساس با روش نمونهگیری، به بررسی عملکردها از طریق مطالعه آمار و استانداردها پرداخته و با تحلیل و آنالیز نمونههای مشابه داخلی و خارجی به روشهای برخورد با موضوع تحقیق پیمیبریم. لذا در روششناسی تحقیق از دو روش پایدار شناسه (Phenomenology) و نیز تحقیق موردی (Case Study) استفاده شده است.
سازماندهی تحقیق:
این تحقیق شامل سه بخش: 1) مطالعات، 2) فرآیند طراحی، 3) طراحی میباشد هر بخش به فصلهای مختلفی تقسیم میشود.
بخش مطالعات شامل فصلهای ذیل می باشد:
1- شناخت، 2- مطالعات نظری، 3- مطالعات برنامهریزی، 4- مطالعات پایه (وضع موجود)
بخش فرآیند طراحی شامل فصلهای ذیل میباشد:
روابط عملکردی؛ سازماندهی فضای طرح ، 4- تحلیل و آنالیز سایت ، 5- مبانی نظری طرح؛ ایده طراحی.
بخش طراحی شامل این فصلها میباشد:
1- جانمایی عناصر پروژه (لکهگذاری) ، 2- ارائه طرح مقدماتی، 3- طرح نهایی.
مقدمه:
تاریخ یک حقیقت متعالی و مقدس است که رسالتی انسانی و مافوق مادی دارد.
با تاریخ است که می توان فاصله دنیای پندار تا پدیدار را طی کنیم و تاریخنگار در این کشف و شهود، مخاطب خود را سهیم میکند و واقعیت پدیدهها را به او باز میشناساند. با نگاهی گذرا به تاریخ انسان در مییابیم که پروسه خلق و ایجاد از رفع احتیاجات مادی به سمت انتزاعی پیش رفته و هر جا که به بالندگی و جاودانگی انسان میرسیم، نشانههایی از توجه ویژه به ذات وجودی تاریخ را مشاهده میکنیم. از این رو اولین فصل از بخش مطالعات پروژه را با شناخت مفاهیم اساسی موزه آغاز میکنیم.
در ادامه پروژه در فصل مطالعات نظری، به تبیین مفاهیم فضا و مکان در معماری پرداخته و ضمن شناخت ویژگیها و عوامل مؤثر در خلق و شکلگیری آنها، به تحلیلی از پروسه فضا- مکان در معماری پرداخه و به نقش انسان در تعامل با محیط پیرامون خود و نتیجه حضور و تجربه او در فضا (معنی و هویت بخشیدن به فضا و ایجاد مکان) پی برده و با تأکید بر تفکر پدیدارشناسانه در معماری، به مرحله جدیدی که حاصل حضور و رفتار انسان در مکانها و بازشناسی مکان توسط انسان است، رسیده و به طرحوارههای ذهنی انسان از مکان (توقع مکانی) نزدیک میشویم و با پاسخگویی به توقع مکانی انسان، به هویتدهی، ایجاد همانی و حس تفاهم با مکان نزدیک شده و نتیجتاً به سکونت در مکان میرسیم.
پس از مبحث مطالعات نظری، با ارائه تعریف و ویژگی فضاهای موزه به بررسی نمونههای مشابه پروژه (داخلی و خارجی) پرداخته تا نتیجه فصل مطالعات تطبیقی که آشنایی بیشتر با شیوه برخورد با موضوع پروژه است، حاصل شده و بصورت ملموس آنرا درک میکنیم.
و..........