پاورپیونت آشنايي با مدل تعالی سازمانی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
🔺پروژه های آموزشی
فایل دانلودی حاوی یک فایل پاورپوینتی قابل ویرایش میباشد.
فهرست مطالب فایل دانلودی:
بخش اول:
مروري بر مدلهاي سرآمدي سازماني
بخش دوم:
ارزشها و مفاهيم سر آمدي و معيارهاي مدلEFQM/
بخش سوم:
مرورسيستم امتيازدهي و معرفي منطق RADAR
بخش چهارم:
خود ازریابی
بخش پنجم:
معرفی جوایز و فرایند جوایز ملی در ایران
قسمتی از متن
مديريت كيفيت جامع (TQM)
مديريت كيفيت جامع (TQM) را ميتوان بعنوان يك فرهنگ مديريتي كه بطور مداوم در حال تكامل است تعريف نمود.
اين رويكرد شامل ارزشها (Values)، تكنيكها (Techniques)، متدولوژيها (Methodologies) و ابزارهائي (Tools) است كه هدف آنها افزايش بهرهوری، رضايت مشتريان و بهبود مستمر ازطريق مشاركت عمومي كاركنان و كاهش منابع مورد نياز است.
مدل تعالی سازمانی Business Excellence Models
عبارت است از يك قالب يـا چارچوب كه از طرف شخص ، گروه ، موسسه، كشور، سازمای محلي یا بينالمللي براي مقايسه، انتخاب و ارتقاي عملكرد سازمانها و شركتها طراحي وتعميق مي يابد.
جايزه كيفيت دمينگ
جایزه دمينگ در سال1951 به پيشنهاد آقاي كنچي كوياناگي (Kenchi Koyanagi)، توسط اتحاديه مهندسين و دانشمندان ژاپني (JUSE) به يادبود خدمات برجسته دكتر دمينگ ايجاد شده است
انواع جايزه دمينگ
1- جايزه دمينگ براي افراد حقيقي (Individuals)
به افرادي اهدا ميشود كه مطالعات جامع و نقش مهمي در گسترش و پياده سازي موفق TQM با استفاده از روشهاي آماري داشته اند.
2- جايزه كاربردي دمينگ (Application)
به شركتهایی اهدا ميشود كه در پياده سازي و استفاده از TQM به نتايج درخشاني رسيده اند و از اين طريق بهبود هاي مهم و قابل توجهي در عملكرد خود ايجاد كرده اند.
جايزه ملي كيفيت مالكوم بالدريج امريكا
اين جايزه به عنوان موتورمحركه شركتهاي آمريكايي با بررسي نقاط قوت و ضعف جايزه كيفيت در ژاپن توسط گروهي از كارشناسان آمريكايي شكل گرفت.
آغاز بكار در سال 1987 با امضاي قانون شماره 107-100 توسط رونالد ريگان و اعطاي جايزه همه ساله در كاخ سفيد توسط رياست جمهور وقت آمريكا مي باشد.
كاربردها و مزایای مدل تعالي سازماني EFQM
- ابزاري براي خود ارزيابي به منظور تعيين موقعيت سازمانها در مسير تعالي
- كمك به درك فاصله بين وضع موجود و وضع مطلوب (هدف) و برنامهريزی برای رسيدن به اهداف
- مبنايي براي ايجاد زبان و تفكر مشترك در تمامي ابعاد سازمان و در همه حوزههاي عملكرد و چارچوبي برای اندازه گيری عملکرد سازمان .
- شناسايی نقاط قوت و نواحی بهبود سازمان
- امکان و انجام مقايسه با بيرون از سازمان ( Benchmarking )
- توجه به اهداف درون سازمانی و نتايج کسب شده در سازمان
- امکان شرکت و برنده شدن در فرايند جايزه
- توجه به نيازهای همه ذی نفعان سازمان
و......