گزارش كارآموزی حسابداري شركت تلاونگ خزر
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
مقدمه:
حسابداري يك سيستم اطلاعاتي است كه با فراهم كردن اطلاعات لازم كمك ميكند تا سرمايهگذارها، اعتباردهندگان، مديران و دولت نسبت به مسائل اقتصادي بهتر بت وانند تصميم بگيرند.
براي مثال اگر شخصي بخواهد در شركتي سرمايهگذاري كند، تمايل دارد كه وضعيت مالي آن شركت و يا نتايج عمليات آن شركت را در طي سالهاي قبل بداند. حسابداري به منظور جوابگويي به نيازهاي انسان به وجود آمده است.
آموزش عالي هر كشور هر اندازه از نظر آموزشهاي تئوريك قوي باشند. باز هم در تهيه زمينه رشد اقتصادي و صنعتي نميتواند به تنهايي موفق باشد. همين امر، گسترش دامنه آموزش و كسب تجربه از محيط واقعي كار را توجيه مينمايد.
در حال حاضر كه دوره مدرك گرايي سپري شده است و جامعه صنعت و دانشگاه بايد زمينههاي لازم براي كسب تجربه مفيد را براي دانشجويان فراهم سازد.
پذيرش كارآموزان از دانشگاهها، به عنوان كوششي جهت التيام شكافبين نظام آموزش رسمي با آنچه در صنعت ميگذرد (عرصه عمل) صورت گرفته است. تا بخشي از خلا آموزشي، آشنايي با حرف و مشاغل در صنعت را ترميم نمود.
هدف كارآموزي:
- آشنايي دانشجويان با كارهاي عملي و اجرايي و مسائل كارگاهي از نزديك به طوري كه فرصت تطبيق آموختهها را باعمل درك كنند و در رفع كمبودها و نواقص احتمالي بكوشند.
- برخورد با مسائل كارگاهي، كارگري، اجتماعي و رو به رو شدن با واقعيتهاي عيني
- آگاهي يافتن به نقش اداره كارگاه و لزوم تسلط كافي به كارهاي علمي و اجرايي
اجرايي فرصتي مناسب براي شكوفايي خلاقيتهاي دانشجويان و ارائه روشهاي بهتر در ايجاد عمليات.
انتقال يافتههاي دانشگاهي و پژوهشي، از دانشگاه به صنعت و به تعبير ديگر كارآموزي دانشجويان پلي است بين دانشگاه و صنعت به شرط آن كه، دانشجويان از نظر مباني علمي قوي و حرف جديدي براي كارگران بخش صنعت داشته باشد.
تاريخچه شركت تلاونگ خزر
شركت تلاونگ خزر با هدف توليد و خدمات دام و طيور سال در سال 10/7/1369 تحت شماره 80441 سهامي خاص در اداره ثبت شركتهاي تهران به ثبت رسيد و تاريخ 8/8/1387 تحت شماره 1840 با مسئوليت محدود در اداره ثبت اسناد شهرستان گرگان به مثبت رسيد.
در زمين به مساحت 24000 هزار مترمربع و با زيربناي 4000 متر مربع در گرگان فعاليت خود را آغاز نمودهايي شركت با بهرهگيري از تجربه و استفاده از دستگاههاي مدرن و تغييرات اساسي و مطابق با استانداردهاي روز و كادر مجرب فعاليت خويش را در زمينه توليد و خدمات مرغ با داشتن 200 نفر نيروي اداري و خدماتي مشغول فعاليت در بخشها و واحدهاي آن شركت مي باشند كه از جمله واحدهاي پودر گوشت، كارخانه يخ، سيستم پيشرفت، تصفيه خانه، سردخانه و تونل ايجاد و مجموعه فضاي تفريحي و زيرمجموعههاي آن شامل دفتر مسئول فني، بهداشت، نظارت شرعي، نمازخانه، رستوران و واحدهاي ديگر تاكنون شروع نمودند.
شركت كشتارگاه تلاونگ خزر در سال جديد مفتخر به اعلام خبر نويدبخش مبني بر توسعه كشتارگاه از لحاظ فني، مديريت و كيفيت كه گاهي در توسعه و تحقق آرمانهاي خويش برداشته و با وعدههاي خود جامعه عمل بپوشاند.
مسلم اين است كه اين شركت پويا همچنان در نوآوري و خدمتگذاري به جامعه دام و طيور كشور استوار و پا برجاست.
و براي رعايت اصول بهداشتي كلبه مراحل كار كشتارگاه زير نظر دكتر دامپزشك متخصص و مسئولين كنترل كيفيت انجام ميشود همچين براي رعايت موازين شرعي در ذبح حلال طيور اين كشتارگاه از حضور دو روحاني بهره ميبرد.
شركت به دو بخش پرورش مرغ و كشتار مرغ تقسيم ميشود.
پرورش مرغ خودش 6 واحد مستقل دارد، قسمت كشتار خودش 2 قسمت تقسيم ميشود افرادي كه زنده كشتار ميكنند و مرغ بستهبندي و آلايشات (دل، جگر و سنگدان) تحويل ميگيرند و بابت اين كار شركت دستمزد ميگيرد.
قسمت دوم: خودش 2 بخش دارد مرغهاي خريداري شده توسط شركت و مرغهاي پرورش داده توسط شركت كه هر دو آنها وارد كشتارگاه شده كه براي توزيع به واحدهاي فروش ارسال ميگردد كه خود آن دو بخش دارد داخل و خارج استان كه آن بعد از كشتار و بستهبندي آلايشات.
توسط كانكسها، حمل ميشود و به تهران فرستاده ميشود كه در مسير ممكن بعضي از مرغها آسيب ببينند و از بين بروند.
شركت تلاونگ خزر داراي 4 فروشگاه ميباشد كه در جاهاي مختلف گرگان قرار دارد اصليترين آن كه به اسم خود شركت ميباشد روبه روي 7 دستگاه واقع شده است.
هر روز كارها از قبيل صورت ريز كشتار، هزينه ريز در مرغداريها و هزينههاي دامپزشكي هر روز صبح به شركت ارسال ميگردد.
از نرمافزار تراز استفاده ميكنند كه در آن بانكها زده ميشود.
شركتها مكلفند هر 3 ماه اظهارنامه ارزش افزوده تنظيم و ارسال نمايند و بعد از محاسبه مبلغ عوارض و ماليات كه به ترتيب 3 و 6 درصد از كل فروش و خدمات ميباشد به اداره دارايي پرداخت نمايند و همچنين هر ماه مكلف به ارسال ليست حقوق با اداره دارايي و تأمين اجتماعي ميباشد و هر 3 ماه صورت معاملات فصل (ماده 169) قانون را ارسال نمايند كه شامل خريدها و فروشها و قراردادها باشد.
براي تنظيم ليست حقوق ابتدا ليست ورود و خروج ماهانه افراد از دستگاه ساعتزني استخراج شده و بعد از محاسبه روزهاي كاركرد و اضافه كار در ليست حقوق اعمال ميگردد و بقيه قسمتها شامل حق فني، حق اولاد، خوار و بار و مسكن، بُن، پاداش و مطالبات وارد شده و همچنين كسورات انجام شده از قبيل مساعده و 7 درصد حق بيمه، بيمه تكميلي، خريد از فروشگاه شركت، صندوق كاركنان كه هر يك از كسورات ليست جداگانه تنظيم شده و در ليست حقوق اعمال ميگردد و سپس نتيجه نهايي كه خالص پرداختي حقوق كاركنان ميباشد به حساب كاركنان واريز ميگردد (بعد از ارسال ليست و پرداخت چك به بانك مربوطه).
از نقاط قوت شركت ميتوان گفت كه همبستگي و وحدت كامل دارند در كارهايشان در كارها به يكديگر كمك ميكنند.
نقاط قوت: سيستمهايشان به روز ميباشد- ارتباطشان با ديگر ارگانها خوب ميباشد- سوددهي خوبي دارند- خطاهاي بازار را به خوبي ميشناسد- هر سال يك بخش از كارشان را گسترش ميدهند.
از نقاط ضعف شركت ميتوان گفت كه به سختي ميشود آن را پيدا كرد اين ميباشد كه سيستم تراز دستگاهها با اينترنت كار ميكند كه بعضي اوقات قطع ميشود كه باعث ميشود كارمندان بيكار بمانند و بعضي كارها عقب ميافتد.
ضعف: در بعضي از جاها از نيروي متخصص استفاده نميكنند. با اين كه ميتوانند صادرات داشته باشند ولي اين كار را انجام نميدهند. روابط خانوادگي خيلي به وفور پيدا ميشود كه اين خودي خود، ضعف ميباشد.
نام و نام خانوادگي سرپرست: محدثه باقري
شماره تلفن شركت: 32233861
آدرس: سرخواجه 18، پاساژ تخته جمشيد، طبقه 2، واحد 7
1- آشنايي با محل كارآموزي و كاركنان بخشهاي مختلف كه داراي 3 بخش ميباشد كه يك بخش آن منشي ميباشد و بخشهاي ديگر امور مالي و امور حسابداري ميباشد.
انجام كليه فعاليتهاي مالي شركت تلاونگ خزر و چهار شركت پرورش مرغ و البته به شركت تلاونگ به نامهاي شركت فراخ بال،شركت پرستوبال طلايي شركت لاچين بندر و شرگت تعاوني هفت اورنگو.
كارهاي روزانه ثبت عمليات بانكي شركتهابي حقوق در بانكهاي ملي، سپه، صادرات، ملت.
ثبت فاكتورهاي هزينه براي براي مغرداريها و كشتارگاه و نوشتن چكهاي پرداختني و دريافتني در دفاتر اسناد دريافتني و پرداختني و ثبت در سيستم حسابداري، ثبت فاكتور هزينهها و تفكيك و شناسايي آن در سيستم (اعم از هزينه حمل و نقل، تعمير فني، بهداشت و درمان،هزينه تعمير ساختمان، هزينه كفش و لباس براي همه شركتهاي فوق
2- ليست مساعده كاركنان كشتارگاه، مرغداري لاچين، مرغداري فرخ بال، مرغداري پرستو
تنظيم ليست حقوق اعم از اضافه كار، بن، عائلهمندي و روزهاي كاركرد، حق فني و كسورات حق بيمه، مساعده و ارائه آن به مديريت براي پرداخت حقوق
3- مرتب كردن فاكتورهاي ارزش افزوده سال 94 و بايگاني كردن
ارزش افزوده: به ارزشي كه در فرايند توليد به ارزش كالاهاي واسطهاي افزوده ميشود. اين مفهوم به فرايند توليد مربوط است و نه به كالاهاي خاص و نرخ ارزش افزوده 9% ميباشد.
4- چك كردن پرينت بانك، وارد كردن در سيستم جديد تراز.
5- درآوردن مغايرت پرينت بانكي با دفتر بانك شركت.
تحلیل مغایرتها .
۹-۳-۲- اعمال نظارت و کنترل بمنظور حسن اجرای قوانین , مقررات , دستورالعمل ها وبخشنامه های مالی در واحد های مختلف .
۱۰-۳-۲- طبقه بندی حسابها ـ ودرصورت نیاز ـ طبقه بندی گروه کالاها وکدینگ مربوط به موجودیها و انبار، براساس سیستم های مکانیزه وپیشنهاد وتائید تغییر یا تهیه سیستـم های نرم افزاری مالی بصورت سفارشی یا پکـیـج .
۱۱-۳-۲- نظارت و کنترل بمنظور حفـظ و نگهداری اموال و دارائی های شـرکت .
۱۲-۳-۲- برنامه ریزی بمنظور انجام تجزیه و تحلیل های ترازنامه و سود وزیان و صورت منابع و مصارف واحدهای مختلف .
۱۳-۳-۲- برنامه ریزی وکنترل اقلام بمنظور اداره دارائیها وسرمایه در گردش شـرکت و تامین اعتبار مورد نیاز واحد های مختلف بر اساس بودجه سالانه که مورد تصویب هیئت مدیره شـرکت رسیده باشد .
۱۴-۳-۲- پیش بینی ، طرح ریزی و ارائه بودجه دوره ای شرکت براساس برنامه ها ، پروژه ها وسفارشات و نیازهای اعلام شده واحدهای مختلف واستراتژی اعلام شده ازسوی هیئت مدیره
حسابداری تهیه شده از سیستم کامپیوتری ، مطابق آئین نامه ثبت ونگهداری دفاترقانونی مصوب وزارت اموراقتصادی ودارایی .
۳۰-۲-۳- کنتـرل وتطبیـق هرنوع پرداخت ، با سوابق قبلی (مانده بدهی یا بستانکاری قبلی ).
۳۱-۲-۳- کنترل قراردادهای شرکت با واحد های مختلف و اشخاص یا شرکتهای ثالث در هر مرحله از پرداخت و تائید پیشرفت کار آنها .
۳۲-۲-۳- درجریان قراردادن مقام مافوق ازمواردی که درحین رسیدگی به آنها برخورد میکند .
۳۳-۲-۳- محرمانه تلقی نمودن اطلاعاتی که در طول رسیدگی باآن برخورد میشود .
۳۳-۲-۳- انجام سایر وظایفی که در چهارچوب مسئولیتهای تعیین شده محول میگردد.
۳-۳- ارتباطات سازمانی و جذب نیرو
۱-۳-۲- مستقیم زیر نظر مدیر امورمالی و درغـیاب ایشان زیر نظر مدیر عامل یاجانشین تعیین شده انجام وظیفه می نمایند .
۲-۳-۳- ارتبـاط و همکاری با واحدهای تابعه امورمالی وطرف حسابهای شرکت .
۳-۳-۳- لیسانس مرتبط با ۴ سال سابقه کار یا فوق