تحقیق تركيب بندي و فام هاي رنگي در آثار نگارگري ايراني اسلامي
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته هنر و گرافیک (آموزش_و_پژوهش)
تحقیق آثار نگارگري ايراني اسلامي
فرمت فایل : word
تعداد صفحات : 26
مناسب جهت ارائه تحقیق کلاسی
بخشی از متن این تحقیق :
فهرست مطالب
چكيده
مقدمه
جايگاه تركيببندي و رنگ در نگارگري
تركيببندي و رنگ و تطابق آنها با يكديگر
نتيجهگيري
منابع و مأخذ
در نقاشي و نگارگري عواملي اساسي، كه باعث ميشوند آثار، خصوصيتهاي ويژه و منحصر به فردي براي خود داشته باشند و هر كدام مفاهيم و معاني خاص خود را به نمايش بگذارند، تركيب بنديها و مايه رنگهايي است كه هر كدام از اين آثار تصويري بر پاية آنها تنظيم ميشوند و اين تركيبها و نوع مايه رنگها بر اساس اصولي چند، از جمله موضوع اثر، ايجاد و انتخاب ميگردند تا در ارائه مفهوم آن در حد كمال، موفق باشند.
اين پژوهش و تحقيق سعي بر آن دارد تا روابط تنگاتنگ ميان موضوع و نوع تركيببندي و فامهاي رنگي مطابق با آنها را در آثار نگارگري ايراني- اسلامي مورد مطالعه قرار دهد. در همين راستا، ابتدا سعي شده جايگاه هر كدام از آنها در خلق اين نگارهها بررسي شده و مشخص شود. سپس در ادامة آن، به ديدگاه هنرمند نگارگر ايراني دربارة رنگ، نور، شكل فضا و تركيببندي توجه شده است تا به اطلاعات پيش زمينهاي بيشتري در اين باره دسترسي باشد.
در مراحل بعدي پژوهش حاضر، اختصاصاً به موضوع اصلي تحقيق توجه شده است. در اين وهله با انتخاب تعدادي آثار نگارگري شاخص و مطالعه بر روي آنها، كه از آثار نگارگريهاي ابتدايي شروع ميشود و در نهايت به يكي از شاهكارهاي نگارگر معروف عهد صفويه، «سلطان محمد»، با عنوان «معراج حضرت رسول اكرم (ص)» ختم ميشود، خصوصيات رواني و بصري موضوعها و تركيب بنديها، مورد مطالعه و تحليل قرار ميگيرد و در نهايت به چگونگي مطابقت اين ويژگيهاي خاص با رنگها ويژه، با توجه بر خصوصيات ظاهري و باطني رنگها، كه معرف حالات رواني و روحيات خاصي ميباشند، پرداخته ميشود. و در نهايت به نتيجهاي دست يافت كه محكم و قابل قبول باشد.
جايگاه تركيببندي و رنگ در نگارگري:
در تمام هنرها، براي دست يافتن به تركيببندي متناسب و عالي، سعي به حفظ تناسبات است كه در مجموع القاي وحدت كند. «هر اثري كه در اين عالم به وجود آيد (خواه هنري و خواه غير از آن) اگر از اندازههاي اساسي به كار گرفته شده در طبيعت بيرون باشد غيرعادي و ناخوشايند و ناپذيرا ميگردد و نميتواند راهي به سوي كمال مطلوب داشته باشد» دست يافتن به اين تناسبات ميسر نميباشد مگر با دقت و توجه در اندازهها و آشنايي با بعضي اصول رياضي، كه به نوعي از آن دكتر الهي قمشهاي اينگونه اشاره ميكند:
«يك نوع تناسبات رياضي داريم كه ميگويند برابري در كميت است و اين غير از تشابه كه معني برابري در كيفيت را ميدهد و نيز با تساوي به معني برابري در مقدار و تجانس به مفهوم برابري در جنس فرق مي كند. در نقاشي اگر تناسبات نباشد اثري زشت خلق ميگردد».