تحقيق حفظ سرمايه هاي ملي در برابر تهديدات سايري
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم سیاسی (آموزش_و_پژوهش)
مقدمه
زمانی که امنیت ملی کشور در گرو تداوم کارکرد زیرساخت های فناوری اطلاعات و سایبری قرار گیرد به نوعی حوزه های دفاعی، امنیت ملی و مباحث مربوط به سایبر در هم آمیخته و گره می خورد.
در این شرایط تهدیدات در حوزه سایبر توسعه پیدا کرده و امنیت ملی را تحت تاثیر قرار می دهد، از این نظر ما شاهد توسعه فناوری اطلاعات برابر برنامه چهارم و پنجم توسعه هستیم.
امروزه موضوع تهدیدات در فضای سایبری به ویژه در حوزه های زیر ساختی، امنیتی و منافع ملی کشور ، تغییرات ماهیتی و امنیتی زیادی یافته است.
جنگ سایبری علیه کشور
در چند سال اخیر ما جزء اولین کشورهایی بودیم که هدف جنگ سایبری قرار گرفت و با حمله ویروس استاکس نت و رمز بازیهای المپیک، اولین جنگ سایبری علیه کشور ما را رسما اعلام کردند و درصدد بودند زیر ساخت های هسته ای ما را منهدم و از توانمندی های هسته ای محروم کنند.
نحوه حفظ سرمايه هاي ملي در برابر تهديدات سايبري
در ایران حفظ سرمايههاي ملي در برابر حملات و تهديدات سايري از اهميت خاصي برخوردار است و نقش سازمان پدافند غیرعامل در دستگاههای اجرایی بسيار مهم تلقي ميشود و این سازمان برای رسیدن به اهداف خود با تمام دستگاههای اجرایی ارتباط برقرار میکند.
در عین حال با توجه به اینکه حوزههای اطلاعرسانی، بهداشت، تجارت الکترونیک، برق و مدیریت منابع آبی همه از فناوری اطلاعات استفاده میکند و اگر امنیت IT به خطر افتد، حیات کشور در معرض خطر قرار خواهد گرفت، این سازمان توجه ویژهای به امنیت IT دارد.
اقتدار نظامی و دفاعی با تولید محصول بومی
در مصاحبه اي كه با سردار جلالی انجام شد وي متذكر شد كه خوشبختانه استخوان بندی استراتژی دفاعی ما متکی به محصولات دفاعی تولید داخل است و نیروهای نظامی ما نیز حداکثر توانمندی خود را بر محصولات تولید شده و قابل تامین در شرایط اضطراری توسط بخش دفاعی کشور متمرکز کرده اند.
نتيجهگيري
آن چيز كه مشخص است فضاي مجازي و فضاي واقعي در دو حوزه نظامي و غيرنظامي شباهتهاي بسياري به هم دارند. تشکیل قرار گاه ها، یگان ها و حتی واحد های رزمی سایبری در کشور شرط عقل است چرا که دشمنان ساز و کار های تهاجم سایبری تشکیل داده و سلاح های سایبری خلق کرده اند و همه این ابزارها جایگزین ویروس ها و بد افزار های گذشته شده است.
داشتن این صنعت به این معنا نیست که تمام اقدامات در وزارت دفاع شکل گیرد، بلکه در زمینه سیاستگذاری، برنامه های راهبری، هدایت و پشتیبانی باید از ظرفیت های بخش خصوصی، دولتی و غیردولتی توسط وزارت دفاع استفاده شود.