فایل مطالعه بهسازی لرزه ای پل های بزرگراهی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته عمران و نقشه برداری (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد.
چکیده:
در سال هاي اخير پيشرفت هاي چشمگيري در زمينه بهسازي و مقاوم سازی ساختمان ها در کشور ما صورت گرفته ولي با اين حال در زمينه سازه هاي زيربنايي همانند پل ها هنوز مجموعه كاملا مدوني ارائه نشده است. بسياري از پل هاي موجود در كشور ما براساس آئين نامه هاي قديمي طراحی شده اند كه با دگرگوني آئين نامه ها اين پل ها توان لازم براي تحمل زلزله هاي متوسط تا قوي را ندارند. در همين راستا آسيب پذيري لرزه اي پل شهيد حقاني تهران به صورت تفصيلي مورد مطالعه قرار گرفته است، بررسي تفصيلي به دو صورت كيفي و كمي انجام مي شود لذا نيروهاي اعضاي اصلي پل از جمله ستون ها و ديگر اجزا با استفاده از تحليل ديناميكي طيفي محاسبه و براساس آئين نامه 95 FHWA با استفاده از روش نسبت ظرفيت به تقاضا، نقاط ضعف احتمالي پل بيان مي شود. نسبت هاي كوچكتر از يك مورد ارزيابي براي بهسازي قرار خواهند گرفت و در نهايت با توجه به مسائل اقتصادي و اجرايي، بهسازي مد نظر قرار مي گيرد و طرح هاي لازم براي بهسازي ارائه مي شود. پل مورد مطالعه بتني و در پلان داراي قوس مي باشد، مدل سازی پل بوسیله نرم افزار SAP 2000 V15 انجام شده است. نتایج حاصل از تحلیل ها نشان از ضعف پل در برخی قسمت ها دارد. نسبت ظرفیت به تقاضای خمشی و محوری برخی از پایه های پل به خصوص پایه های میانی نامناسب بوده که نیاز به مقاوم سازی دارند. کوله های پل و پایه های موجود در زیر آن مناسب ارزیابی می شوند. عرشه سلولی پل از ديدگاه خمشی و برشی مورد ارزيابی تحليلي قرار گرفت و کفايت آن تأييد شد. طول وصله و محل وصله آرماتورها مناسب ارزیابی می شود. درخصوص پهنای نشيمن مورد نياز، مشکلی مطابق آيين¬نامه مشاهده نشد، اما از آنجا که عرشه پل نسبت به کوله¬ها مورب است، مؤلفة طولي نيروی زلزله در نشيمن¬گاه هم واکنش طولی و هم عرضی دارد بنابراين پیشنهاد می شود عرشه به وسیله میل مهار به نشیمن گاه متصل شود. برای جلوگیری از حرکت خاک در هنگام زلزله از بین پایه های کوله باید تدابیر لازم اتخاذ شود. در نهایت براساس اصول مهندسی ارزش و بررسی های انجام شده پیشنهاد می شود که مقاوم سازی پایه ها به روش پس کشیدگی خارجی توسط الیاف های CFRP ارزیابی و انجام شوند.
واژههاي كليدي: آسيب پذيري، نسبت ظرفيت به تقاضا، طرح لرزه اي، پل هاي بتن آرمه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل 1: بیان گفتار ......................................................................................................................1
1-1- مقدمه 2
1-2- هدف از تحقيق و اهداف آن 2
1-3- ساختار پايان نامه 5
فصل 2: کلیات و تاریخچه آسیب های وارده به پل ها در زلزله های گذشته..........................6
2-1- مقدمه 7
2-2- اثر زلزله هاي بزرگ برپل ها 7
2-2-1- تغيير مكان هاي لرزه اي 13
2-2-2- آسيب ديدگي هاي كوله 15
2-2-3- آسيب هاي ايجاد شده در سطح عرشه 16
2-2-4- آسيب ديدگي هاي نشيمن گاه (كليد هاي برشي) 17
2-2-5- بررسي رفتار لرزه اي پايه هاي پل 18
2-2-6- آسيب هاي وارده به دال هاي دسترسي يا پيش دال ها 22
2-2-7- تأثیر ساختار هندسی بر سازه پل 23
2-2-8- شكست فنداسيون 24
2-2-9- آسيب پذيري تكيه گاه و اتصالات 24
2-2-10- خرابي هاي قابل قبول از نظر آئين نامه آشتو 25
2-2-11- خرابي هاي غير قابل قبول از نظر آشتو 25
2-2-12- اثرات تخريبي زلزله بر پل هاي ايران 27
2-3- تحقيقات انجام شده در زمينه اثر زلزله بر پل ها 28
2-4- تحقيقات انجام شده در زمينه اثر زلزله بر پل ها در ايران 30
2-4-1- تحقيقات انجام شده در زمينه بررسي آسيب پذيري كمي پل ها 30
2-5- معيارهاي عملکردي 32
2-6- خلاصه فصل : 34
فصل 3: ارزيابي آسيب پذيري لرزه اي پل ها به روش كمي و مباني نظري آنها...................35
3-1- مقدمه 36
3-2- حالات حدي طراحي و ارزيابي سازه 36
3-2-1- حالات حدي اعضا 36
3-2-2- حالات حدي سازه 37
3-3- ارزيابي آسيب پذيري لرزه اي 38
3-4- روش هاي ارزيابي آسيب پذيري 38
3-4-1- روش هاي طبقه بندي 39
3-4-2- روش هاي بازرسي و امتيازدهي 40
3-4-3- روش هاي تحليلي ارزيابي آسيب پذيري 40
3-4-4- روش هاي آزمايشگاهي ارزيابي آسيب پذيري 40
3-5- ارزيابي تحليلي آسيب پذيري پل ها 41
3-6- ارزيابي تفصيلي آسیب پذیری مطابق با FHWA – 95 41
3-6-1- جمع آوري اطلاعات در خصوص پل مورد نظر 41
3-6-2- بازرسي محلي 41
3-6-3- ارزيابي كمي اجزاي پل 42
3-7- مطالعات كمي آسیب پذیری پل 42
3-7-1- دستورالعمل ارزيابي آسيب پذيري لرزه اي پل 42
3-8- روش هاي ارزيابي آسیب پذیری پل ها مطابق دستورالعمل FHWA – 95 43
3-8-1- روش ارزيابي براساس نسبت ظرفيت به تقاضا 43
3-8-2- روش ارزيابي براساس مقاومت جانبي سازه پل 47
3-9- مباني مدل سازي سازه اي 48
3-9-1- مدل واقعي 48
3-9-2- ساخت مدل آزمايشگاهي با ابعاد كوچكتر از ابعاد واقعي 48
3-9-3- به كار گيري مدل تحليلي 49
3-10- انتخاب روش مدل سازي تحليلي 49
3-10-1- روش هاي گوناگون مدلسازي سازه پل 50
3-11- رفتار سازه پل 54
3-11-1- سازه با رفتار الاستیک خطی 54
3-11-2- سازه با شکل پذیری محدود 54
3-11-3- سازه با شکل پذیری زیاد 54
3-12- روند کلی ارزیابی آسیب پذیری و بهسازی لرزه ای پل ها 55
3-13- خلاصه فصل.................................................................................................................................................56
فصل 4: ارزیابی لرزه ای پل شهيد حقانی تهران....................................................................57
4-1- مقدمه 58
4-2- مشخصات عمومي پل مورد مطالعه 59
4-3- ميزان اهميت پل شهید حقانی 60
4-4- مشخصات فني پل 61
4-4-1- طبقه بندي پل 61
4-4-2- مشخصات ساختگاه پل 61
4-5- مشخصات و جزئيات اجزاي پل مورد مطالعه 63
4-5-1- روسازه 63
4-5-2- زير سازه و قسمت هاي اصلي پل 64
4-6- مطالعات ميداني و وضعيت موجود پل 66
4-6-1- وضعیت عرشه 66
4-7- پردازش و تجزيه و تحليل وضعيت موجود پل 70
4-8- مدلسازي پل مورد مطالعه و بارگذاري آن 71
4-8-1- طیف طرح استاندارد 2800 72
4-8-2- مشخصات هندسي اعمال شده پل در شبیه سازی عددی 72
4-8-3- تعيين مقاومت های درج شده در مدارک فنی (مقاومت مشخصه) 74
4-8-4- بارهاي وارد به سازه 75
4-9- تعيين ظرفيت اجزای سازه 78
4-10- نتایج تحلیل 78
4-10-1- تغيير مکان هاي ناشي از بارهای قائم 78
4-10-2- مقادیر لنگر خمشی، نیروی برشی و نیروی محوری ایجاد شده در عرشه پل 79
4-10-3- مقادیر لنگر خمشی، نیروی برشی و نیروی محوری در سرستون ها 81
4-10-4- مقادیر لنگر خمشی، نیروی برشی و نیروی محوری در کوله ها 86
4-10-5- مقادیر لنگر خمشی، نیروی برشی و نیروی محوری در پایه ها 90
4-10-6- مودهای نوسان طبيعی سازه 95
4-10-7- تصویر مود ارتعاشی غالب 97
4-10-8- تغييرمکان هاي ناشي از بار زلزله 97
4-11- ارزيابی آسیب پذیری لرزه ای بر مبنای دستورالعمل FHWA-95 100
4-12- نسبت ظرفیت به تقاضا ستون ها و پايه های بتن مسلح 101
4-12-1- تعيين مقادير ظرفیت لرزه ای نیرو و لنگر برای پايه های پل 101
4-12-2- مقادیر تقاضا نیرو و لنگر ستون ها 103
4-12-3- تعيين نسبت ظرفیت ارتجاعی به تقاضای نهايي خمشی ستون 104
4-12-4- نسبت ظرفیت به تقاضا تغییر مکان پایه ها 113
4-13- ارزیابی مقاومت دال عرشه....................................................................................................................114
4-13-1- ارزیابی مقاومت خمشی دال.....................................................................................................115
4-13-2- ارزیابی مقاومت برشی دال........................................................................................................115
4-14- نسبت ظرفیت به تقاضا اعضاي غير باربر ..116
4-14-1- پهنای نشيمن گاه روی کوله ها 116
4-14-2- مهار آرماتورهای طولی ستون 118
4-14-3- وصله آرماتورهای طولی ستون 120
4-15- مهندسی ارزش در امر مقاوم سازي 124
4-15-1- روش و هزینه انجام مقاوم سازی 125
4-15-2- بهسازي پل بر اساس مهندسي ارزش 125
4-16- انواع روش های بهسازی پل مورد مطالعه 128
4-17- گزینه های پیشنهادی برای مقاوم سازی لرزه ای پل مورد مطالعه 133
فصل 5: جمعبندي و پيشنهادها ..........................................................................................134
5-1- مقدمه ..........................................................................................................................................................135
5-2- نتیجه گیری .135
5-3- پيشنهادها 137
مراجع 140
پيوست 144
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل (2-1) شكست برشي پل فاك – زلزله 1995 كوبه 9
شكل (2-2) مکانیسم خرابی پل فاك 10
شكل (2-3) پل بولو - حركت گسل از زير پل - دوزچی ترکیه - سال 1999 11
شكل (2-4) شكست برشي پايه پل وو شي به علت عبور گسل- زلزله 1999 11
شكل (2-5) خرابي پايه هاي پل وو- شي به علت عبور گسل 12
شكل (2-6) پل مورب بزرگراهي فوت هيل – زلزله 1971 سان فرناندو 13
شكل (2-7) فروريزي دهانه به علت عرض نشيمن ناكافي - بزرگراه هانشين 14
شكل (2-8) پل شي وي - در اثر زلزله 6/7 ریشتری چی چی تایوان - سال 1999 16
شكل (2-9) ترك ايجاد شده در ديواره كوله و نحوه اثر نيروي زلزله بر کوله 17
شکل (2-10) شكست خمشي مفصل پلاستيك - زلزله 1994 نورثريچ 19
شكل (2-11) تخريب كامل و غير شكل پذير پايه بتني روسازه فولادي بر اثر عدم رعايت ضوابط شكل پذيري - پل تاتچي - زلزله 1995 20
شكل (2-12) مكانيسم خرابي پل تاتچي 20
شكل (2-13) بزرگراه هانشين - زمين لرزه كوبه - سال 1995 22
شكل (2-14) گسيختگي پايه فولادي- زلزله 1995 كوبه- بزرگراه هانشين پل تاتشي 22
شكل (2-15) استفاده از الاستومر در قسمت هاي مختلف پل 29
شكل (3-1) سطوح متفاوت مدل سازي جهت تحليل لرزه اي 49
شكل (3-2) المانهاي سازهاي مناسب براي مدلسازي اجزاي مختلف سازه پلها 50
شکل (4-1) تصویر ماهواره ای از پل شهید حقانی تهران 59
شکل (4-2) نمایی از پل شهید حقانی تهران 60
شکل (4-3) موقعیت گسل ها از ساختگاه پل 62
شکل (4-4) عرشه دو عنصری 63
شکل (4-5) پلان پل شهید حقانی تهران 64
شکل (4-6) نمایی از عرشه پل شهید حقانی تهران 67
شکل (4-7) نمایی از کوله پل شهید حقانی تهران 68
شکل (4-8) مشاهده ترک بر روی سطح پل 68
شکل (4-9) پکیدگی بتن زیر عرشه و لبه پل بر اثر نبود زهکش مناسب پل............................................69
شکل (4-10) مشخصات هندسی اجزای سازه ای پل مورد مطالعه 73
شکل (4-11) تصویر هندسی پل شبیه سازی شده در نرم افزار Sap 2000 74
شکل (4-12) تغییر مکان عرشه تحت بارهای قائم 79
شکل (4-13) مود ارتعاشی غالب 97
شکل (4-14) پهناي موثر نشيمن گاه 117
شكل (4-15) مهار آرماتور طولي در فنداسيون 118
شكل (4-16) تورم خارج از صفحه ژاكت فولادي 129
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار (3-1) روند ارزيابي يك پل با استفاده از روش ظرفيت به تقاضا 47
نمودار (3-2) روند تحليل لرزه اي پل به منظور طراحي يا ارزيابي آسيب پذيري 50
نمودار (4-1) طیف طرح استاندارد 2800 72
نمودار (4-2) نمودار لنگر خمشی ایجاد شده در طول عرشه پل بر حسب Kgf-m 79
نمودار (4-3) نمودار نیروی برشی ایجاد شده در طول عرشه بر حسب Kgf 80
نمودار (4-4) نمودار نیروی محوری ایجاد شده در طول عرشه بر حسب Kgf 81
نمودار (4-5) لنگر خمشی ایجاد شده در سرستون شماره یک بر حسب Kgf-m 82
نمودار (4-6) نیروی برشی ایجاد شده در سرستون شماره یک بر حسب Kgf 82
نمودار (4-7) نیروی محوری ایجاد شده در سرستون شماره یک بر حسب Kgf 83
نمودار (4-8) لنگر خمشی ایجاد شده در سرستون شماره دو 83
نمودار (4-9) نیروی برشی ایجاد شده در سرستون شماره دو 84
نمودار (4-10) نیروی محوری ایجاد شده در سرستون شماره دو 84
نمودار (4-11) لنگر خمشی ایجاد شده در سرستون شماره سه 85
نمودار (4-12) نیروی برشی ایجاد شده در سرستون شماره سه 85
نمودار (4-13) نیروی محوری ایجاد شده در سرستون شماره سه 86
نمودار (4-14) لنگر خمشی ایجاد شده در کوله شماره یک 87
نمودار (4-15) نیروی برشی ایجاد شده در کوله شماره یک 87
نمودار (4-16) نیروی محوری ایجاد شده در کوله شماره یک 88
نمودار (4-17) لنگر خمشی ایجاد شده در کوله شماره دو 88
نمودار (4-18) نیروی برشی ایجاد شده در کوله شماره دو 89
نمودار (4-19) نیروی محوری ایجاد شده در کوله شماره دو 89
نمودار (4-20) نیروی محوری ایجاد شده در پایه شماره یک 90
نمودار (4-21) نیروی برشی ایجاد شده در پایه شماره یک 91
نمودار (4-22) لنگر خمشی ایجاد شده در پایه شماره یک 91
نمودار (4-23) نیروی محوری ایجاد شده در پایه شماره دو 92
نمودار (4-24) نیروی برشی ایجاد شده در پایه شماره دو 92
نمودار (4-25) لنگر خمشی ایجاد شده در پایه شماره دو 93
نمودار (4-26) نیروی محوری ایجاد شده در پایه شماره سه 93
نمودار (4-27) نیروی برشی ایجاد شده در پایه شماره سه 94
نمودار (4-28) لنگر خمشی ایجاد شده در پایه شماره سه 94
نمودار (4-29) تغییر مکان عرضی عرشه تحت بار لرزه ای در راستای X ...98
نمودار (4-30) تغییر مکان طولی عرشه تحت بار لرزه ای در راستای X 98
نمودار (4-31) تغییر مکان قائم عرشه تحت بار لرزه ای در راستای X 98
نمودار (4-32) تغییر مکان عرضی عرشه تحت بار لرزه ای در راستای Y 99
نمودار (4-33) تغییر مکان طولی عرشه تحت بار لرزه ای در راستای Y 99
نمودار (4-34) تغییر مکان قائم عرشه تحت بار لرزه ای در راستای Y 100
نمودار (4-35) نسبت ظرفیت به تقاضا لنگر خمشی پایه های موجود در کوله شماره یک 106
نمودار (4-36) نسبت ظرفیت به تقاضا نیروی محوری پایه های موجود در کوله شماره یک 107
نمودار (4-37) نسبت ظرفیت به تقاضا لنگرخمشی پایه های موجود در سرستون شماره یک 107
نمودار (4-38) نسبت ظرفیت به تقاضا نیروی محوری پایه های موجود در سرستون شماره یک 108
نمودار (4-39) نسبت ظرفیت به تقاضا لنگرخمشی پایه های موجود در سرستون شماره دو 109
نمودار (4-40) نسبت ظرفیت به تقاضا نیروی محوری پایه های موجود در سرستون شماره دو 109
نمودار (4-41) نسبت ظرفیت به تقاضا لنگرخمشی پایه های موجود در سرستون شماره سه 110
نمودار (4-42) نسبت ظرفیت به تقاضا نیروی محوری پایه های موجود در سرستون شماره سه 111
نمودار (4-43) نسبت ظرفیت به تقاضا لنگر خمشی پایه های موجود در کوله شماره دو 112
نمودار (4-44) نسبت ظرفیت به تقاضا نیروی محوری پایه های موجود در کوله شماره دو 112
نمودار (4-45) نسبت ظرفیت به تقاضا تغییرمکان عرضی پایه ها 113
نمودار (4-46) نسبت ظرفیت به تقاضا تغییرمکان طولی پایه ها 114
نمودار (4-47) روند تعیین نسبت C/D برای مهار آرماتورهای طولی 119
نمودار (4-48) روند تعيين نسبت ظرفيت به تقاضا برای وصله آرماتورهای طولی 121
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (2-1) انواع حالت سطوح عملكرد در پل ها 32
جدول (4-1) نام و فاصله گسل ها از ساختگاه پل 92
جدول (4-2) پريودهاي نوسان و سهم ارتعاش آنها تغييرمکان هاي ناشي از بار زلزله 92
جدول (4-3) مقادير ظرفیت لرزه ای نیرو و لنگر برای پايه های پل 96
جدول (4-4) مقادیر تقاضا نیرو و لنگر پایه های پل ..102
جدول (4-5) نسبت ظرفیت به تقاضا نیروی محوری و لنگر خمشی ستون ها 103
جدول (4-6) نسبت ظرفیت به تقاضا تغییر مکان ستون ها 104
جدول (4-7) عوامل موثر در تعيين لزوم بهسازي يا جايگزين كردن پل 127
فهرست پیوست
عنوان صفحه
نمودار (پ-1) نیروی محوری ایجاد شده در پایه شماره چهار Kgf 145
نمودار (پ-2) نیروی برشی ایجاد شده در پایه شماره چهار Kgf 145
نمودار (پ-3) لنگر خمشی ایجاد شده در پایه شماره چهار Kgf-m 146
نمودار (پ-4) نیروی محوری ایجاد شده در پایه شماره پنج Kgf 146
نمودار (پ-5) نیروی برشی ایجاد شده در پایه شماره پنج Kgf 147
نمودار (پ-6) لنگر خمشی ایجاد شده در پایه شماره پنج Kgf-m 147
نمودار (پ-7) نیروی محوری ایجاد شده در پایه شماره شش Kgf 148
نمودار (پ-8) نیروی برشی ایجاد شده در پایه شماره شش Kgf 148
نمودار (پ-9) لنگر خمشی ایجاد شده در پایه شماره شش Kgf-m 149
نمودار (پ-10) نیروی محوری ایجاد شده در پایه شماره هفت Kgf 149
نمودار (پ-11) نیروی برشی ایجاد شده در پایه شماره هفت Kgf 150
نمودار (پ-12) لنگر خمشی ایجاد شده در پایه شماره هفت Kgf-m 150
نمودار (پ-13) نیروی محوری ایجاد شده در پایه شماره هشت Kgf 151
نمودار (پ-14) نیروی برشی ایجاد شده در پایه شماره هشت Kgf 151
نمودار (پ-15) لنگر خمشی ایجاد شده در پایه شماره هشت Kgf-m 152
نمودار (پ-16) نیروی محوری ایجاد شده در پایه شماره نه Kgf 152
نمودار (پ-17) نیروی برشی ایجاد شده در پایه شماره نه Kgf 153
نمودار (پ-18) لنگر خمشی ایجاد شده در پایه شماره نه Kgf-m 153
فصل 1:
بیان گفتار
1-1- مقدمه
اهمیت در نظر گرفتن اثرات زلزله در طراحی سازه های مهندسی برای اولین بار در سال 1923 پس از آسیب های مخرب زلزله كانتو (جزیره هونشو در ژاپن) به رسمیت شناخته شد. در آن روزها پل ها بر اساس فن آوری از ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان و فرانسه بدون توجه به اثرات اختلالات لرزه ای ساخته مي شدند. آسیب های معمولی بر اثر زلزله در آن زمان به صورت تغيير مكان جانبي بود، كه اين عامل باعث فروپاشي كل سيستم پل مي شد این یک آسیب معمول بود که اثرات لرزه ای در آن در نظر گرفته نمی شد، یا وقتی که طراحی لرزه ای به ویژه برای پایه کافی نبود، این نوع آسیب در سال 1920 تا1950 بيشتر در پل ها نمايان شد. از همين رو اقدامات متقابل لرزه ای پس از زلزله 1923 كانتو آغاز شد. روش نیروی جانبی استاتیکی معادل با استفاده از ضریب لرزه ای 1/0-3/0 بر اساس روش طراحی تنش مجاز، که اغلب به روش ضریب لرزه ای نامیده می شود به عنوان روشي براي مقابل با نيروي زلزله تعيين شد و برای اولین بار در طراحی پل ها در سال 1927 به ثبت رسید. از آن زمان بر اساس آسیب لرزه ای و پیشرفت تحقیقات عمل طراحی لرزه ای بهبود يافت. ولي با این حال هنوز دانش طراحي در مرحله اولیه و بيشتر برای اطمینان از عملکرد لرزه اي بود به همين خاطر بسياري از عوامل مهم ديگر مانند میدان حرکت واقعی زمین، شکل پذیری و پاسخ دینامیکی و نکات دیگر در طراحي ها شامل نمي شد ولي اين شروعي بود براي مقابله با اثر زلزله بر سازه.
2-1- هدف از تحقيق و اهداف آن
در حين وقوع زلزله تنها ساختمان ها نيستند كه تحت تاثير نيروي زلزله قرار مي گيرند پل ها هم در اين بين به عنوان سازه هاي مهم تحت تاثير تحريكات لرزه اي قرار مي گيرند. در هر كشوري راه و راه آهن به عنوان شريان هاي حياتي يك كشور، از اهميت بسيار بالايي برخوردار هستند. در زمان جنگ و يا بحران هاي ديگر مثل زلزله اين راه ها به عنوان اصلي ترين راه ها براي كمك رساني محسوب مي شوند و در صورتي كه دچار آسيب شوند جايگزين كردن آنها كاري بسيار مشكل است. لازمهي استفادهي بيوقفه از اين نوع سازه ها اين است كه خسارتهاي وارده به آنها به حداقل ميزان ممكن كاهش يابد، به طوري كه بدون محدوديت ترافيكي قابل بازسازي مجدد باشد. بررسيها اينگونه نشان ميدهد که پلهاي ساخته شده در چند دهه اخير ضعفهاي عمدهاي در طراحي و اجرا دارند. اين پلها معمولاً به صورت ثقلي طراحي شده و ضوابط خاص لرزهاي در آنها لحاظ نشده است. از طرفي بر خلاف سازههاي مسکوني، به منظور عملکرد بي وقفه پلها بعد از وقوع زلزله بايستي شرايط بهره برداري را داشته باشند. در طراحي بسياري از پل هاي گذشته به دليل نبود دانش طراحي لازم در زمان ساختشان، اثرات تخريبي زلزله در نظر گرفته نمي شد. وقوع شكست و خرابي هاي متعدد در زلزله هاي گذشته در كشور هاي مختلف نظير 1995 كوبه ژاپن ، 1994 نورثريج كاليفرنيا در ايالات متحده، نشان دهنده مقدار آسيب پذيري اين سازه ها در برابر زلزله بود. از آنجا كه در قرن گذشته زمين لرزه هايي كه در ايران به وقوع پيوست اكثراً در محدوده شهر هاي بزرگ نبوده است و همچنين از آن سو كه پل ها توسط نهاد هاي دولتي و تحت نظارت بهتري نسبت به ساختمان هاي معمولي طرح و اجرا مي گردند خوشبختانه تاكنون شاهد خرابي هاي شديد از اين نوع سازه ها در ايران نبوديم اما بررسي پل ها در سطح تهران مشخص كرده است در صورت وقوع زمين لرزه هاي نسبتاً شديد آسيب ديدگي اين پل ها دور از انتظار نيست.
با توجه به مطالب فوق بهسازي رفتار لرزه اي پل هاي موجود را مي توان از جمله اقدامات بسيار موثر در كاهش هزينه ها و تلفات ناشي از زلزله در نظر گرفت مقاوم سازي لرزه اي شامل دو گام اساسي، بررسي رفتار لرزه اي سازه هاي موجود و سپس بررسي روش هاي ارتقاي رفتار لرزه اي مي باشد. اين بررسي ها علاوه بر كاربردشان براي مقاوم سازي لرزه اي سازه هاي موجود، با مشخص كردن نقاط ضعف سازه، وسيله موثري در جهت افزايش دانش طراحي لرزه اي و بهبود كيفيت طراحي و اجراي سازه هاي جديد فراهم مي آورند. قبل از اينكه روش هاي مقاوم سازي لرزه اي را براي يك سازه به كار بريم بايد دانست كه سازه در كدام قسمت و با چه كيفيتي آسيب پذير است. جهت تشخيص اين آسيب پذيري نيز روش هاي گوناگوني وجود دارد كه در كل به دو دسته روش هاي كيفي و روش هاي كمي تقسيم بندي مي-گردند. در حقيقت هدف از ارزيابي آسيب پذيري لرزه اي، تعيين ميزان خطر لرزه اي طبقه بندي شده اي است كه با استفاده از نتايج كمي، پل را تهديد مي كند.
هدف از اين تحقيق جمع آوري اطلاعات در خصوص ارزيابي آسيب پذيري لرزه اي يكي از پل هاي شهر تهران مي باشد همانطور كه مي دانيم لزوم انجام مطالعات ارزيابي آسيب پذيري و همچنين بهسازي پل ها كه به عنوان سرمايه ملي مطرحند، خصوصا براي پل هايي كه با آيين نامه هاي قديمي طرح و اجرا شده اند امري حياتي است. ولي از آنجا كه انجام اين گام ها براي تمام انواع پل ها امكان پذير نيست طي اين تحقيق برخي روش هاي مهم و كاربردي جهت مقاصد ارزيابي آسيب پذيري لرزه اي پل ها تشريح مي شود. فرآيند ارزيابي و گام هاي انجام آن در بسياري از پل ها مشابه است، لذا با استفاده از برخي تشابهات درروند ارزيابي تحليلي پل ها، نتايج اين تحقيق را مي توان در برخي موارد كه ذكر خواهد شد به پل هاي بتني با سيستم عرشه دو عنصري و ستون های قابی شکل تعميم داد. اين موضوع جاي تحقيق بسيار دارد و شايسته است تا محققين، افق هاي باز تحقيقاتي را به صورت دقيق و تفصيلي ادامه دهند تا با شناخت ضعف پل ها و اجراي طرح هاي بهسازي لرزه اي، هنگام وقوع زلزله شاهد آسيب ديدگي هاي شديد اين سازه هاي حساس نباشيم.