فایل نيازسنجي و تعين نيازهاي فرهنگي ورزشي تفريحي
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته جغرافیا (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چکیده
برخورداري از فضا، امكانات و سرانههاي فرهنگي، تفريحي و ورزشي از جمله حقوق شهروندي بهشمار رفته و در عصري كه از آن تحت عنوان "تمدن فراغت" نام برده ميشود برنامهريزي به منظور بهينهسازي نحوه گذران اوقات فراغت گروهها و قشرهاي مختلف مردم امري ضروري و اجتناب ناپذير محسوب ميگردد.سنجش نيازهاي گروه هدف كه معمولاً از آن تحت عنوان نيازسنجي، ياد ميشود يكي از نخستين مراحل در روند برنامهريزي به شمار رفته و فرآيندي است كه فاصله و شكاف بين "وضع موجود" و "وضع مطلوب" را شناسايي نموده و سپس در قالب نيازها اولويت بندي ميكند. در فرآيند نيازسنجي و تعيين نيازها كليه گروههاي ذينفع مشاركت نموده و "برنامه ريزي از پايين به بالا" از قوه به فعل در آمده و جامه عمل ميپوشد.
تجربههاي جهاني نشان ميدهد كه از 1980 ميلادي به بعد در برنامههاي توسعه و همچنين توسعه شهري توجه فزايندهاي به رويكرد مشاركتي، صورت گرفته تا جايي كه در حال حاضر مشاركت شهري رمز موفقيت طرحهاي توسعه شهري و يكي از معيارهاي عملكرد مديريت شهري و اركان آن (شهرداريها و شوراي شهر) به شمار ميرود.
1
اطلاعات موجود از آن حكايت دارد كه در گذشته بسياري از طرحهاي توسعه محلهاي بدون انجام پروژههاي نيازسنجي و مشاركت صاحبنظران و ساكنين محله در تعيين نيازهاي محله، تهيه و به مورد اجرا گذاشته شده و نتيجه حاصله از آن موازي كاري، ايجاد فرصتهاي دسترسي ناعادلانه به امكانات و فضاهاي اجتماعي، فرهنگي در سطح محلههاي مختلف و بالاخره تهيه و اجراي طرحهاي توسعه ناسازگار با مقتضيات و ملاحظات فرهنگي- اجتماعي محله بوده كه معمولاً مورد استقبال ساكنين محله قرار نميگرفت. آيندهنگري و پيش بيني تحولات از نيازهاي اساسي برنامه ريزان و مديران است. ساکنين مورد مصاحبه مهمترين فايده و نتيجه حاصل از مشارکت ساکنين در اجراي پروژههاي نيازسنجي و تعيين نيازهاي محله را افزايش نرخ مشارکت محلهاي و تقويت احساس تعلق به محله و بالاخره تهيه طرحهاي محله بر اساس نيازهاي واقعي ذکر نمودهاند.
به اعتقاد آنان مشارکت فعالانه ساکنين در فرايند تهيه، اجرا و بهرهبرداري از طرحهاي توسعه محله، مستلزم جلب اعتماد ساکنين محله از طريق عمل کردن به وعدههاي داده شده ميباشد و تحقق وعدههاي داده شده اعتماد ساکنين محله را به سازمانهاي دست اندرکار تهيه و اجراي طرحهاي توسعه محله جلب نموده و جلب اعتماد ساکنين به مشارکت خودانگيخته مردمي در سطح محله منجر ميگردد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده................................................................................................................................1
فصل اول :كليات...............................................................................................................3
1-1- طرح و بيان مساله. 4
1-2- سوالات و فرضیات تحقیق. 7
1-3- ضرورت و اهميت بررسي. 7
1-4- اهداف بررسي. 8
1-5- روش شناسي بررسي. 8
1-5-1- نوع روش بررسي. 8
1-5-2-روش يا تکنيک. 8
1-5-3- جامعه آماري. 9
1-5-4- روش نمونه گيری و تعيين حجم. 10
1-5-5- تكنيكهاي جمع آوري اطلاعات. 10
1-5-6- دادهپردازي. 11
1-6- مشکلات تحقيق. 11
1-7- محدویت های تحقيق. 11
فصل دوم : مباني نظري و تحقيقات تجربي پيشين.................................................................13
2-1- شهر. 15
2-1-1-انواع شهر. 15
2-1-2-شهر و فضاهای فرهنگی. 17
2-1-3-فضاهای فرهنگی و اوقات فراغت. 18
2-1-4-فضاهای فرهنگی و نيازهای جامعه. 20
2-1-5- فعاليتها و نيازهاي فرهنگي،ورزشي و تفريحي 22
2-2- شهروند. 24
ت
2-2-1-حقوق شهروندی. 25
عنوان صفحه
2-3- مبانی نظری. 25
2-3-1-نظريه مشارکت اجتماعی. 26
2-3-2-نظريه يادگيری اجتماعی. 27
2-3-3- نظريه مبادله اجتماعي . 28
2-3-3- نظريه مبادله اجتماعي . 28
2-4- نيازسنجي. 29
2-4-1-اصول نيازسنجي. 30
2-4-2- روش ها و ابزارهاي سنجش نيازها. 34
2-4-3- فنون نيازسنجي. 35
2-5- روش دلفي. 37
2-5-1-پيشينه. 37
2-5-2-تعاريف و برداشتها. 39
2-5-3-اهداف و کاربردها. 40
2-6- پيشينه تجربي. 41
2-7- نتيجه. 44
فصل سوم : شناخت وضع موجود محلههاي تحت پوشش منطقه يك شهرداري....................47
3-1- تهران. 49
3-1-1-تاريخچه تهران. 50
3-1-2-شرايط اقليمي. 53
3-1-3- جاذبه های گردشگری. 55
3-1-4- جغرافيای طبيعي. 56
3-1-5- شبکه حمل و نقل . 57
3-1-6- موقعيت جغرافيايي. 60
3-1-7- جغرافيای انساني. 60
3-2- منطقه يك در يك نگاه. 65
3-3- تاريخچه منطقه. 67
ث
3-4- سرانه امكانات اجتماعي- فرهنگي منطقه يك بر حسب محله 70
عنوان صفحه
3-4-1- سرانه آموزشي منطقه يك بر حسب محلههاي مختلف 70
3-4-2- سرانه ورزشي موجود در منطقه برحسب محلههاي مختلف 73
3-4-3- سرانه تفريحي منطقه يك بر حسب محلههاي مختلف 76
3-4-4- سرانه فضاي سبز منطقه يك بر حسب محلههاي مختلف 79
فصل چهارم : يافته هاي تحقيق...........................................................................................85
4-1-روش شناسي يا متدولوژی. 87
۴-1-۱- روش تجربي. 88
۴-2-۱- روش استنتاجی. 88
4-2-روش ahp. 89
۴-3- مشخصات جمعيت شناختي ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 90
۴-3-1- سمت پاسخگو در خانوار. 90
۴-3-2- ترکيب جنسي. 90
۴-3-3- ترکيب سني. 90
۴-3-4-وضع سواد و ميزان تحصيل. 91
۴-3-5- وضع فعاليت. 92
4-3-6- وضع تاهل. 92
4-3-7- مدت زمان سکونت در محله. 93
۴-1-8– احساس تعلق به محله. 93
۴-1-9- علت عدم احساس تعلق و دلبستگي به محله. 94
۴-4- بررسي نظرات ساکنين محله. 95
۴-4-1- مرجع تعيين نيازهاي محله. 95
۴-4-2- لزوم مشارکت ساکنين محله در تعيين نيازهاي محله 95
۴-4-3- علل لزوم مشارکت ساکنين در تعين نيازهاي محله 96
۴-4-4- راهحلهاي ارائه شده به منظور مشارکت فعالانه ساکنين در تهيه، اجرا و بهرهبرداري از طرحهاي توسعه محله. 96
4-4-5- امکانات فرهنگي موجود در محله از ديدگاه ساکنين 97
ج
۴-4-6- امکانات ورزشي موجود در محله از ديدگاه ساکنين 98
عنوان صفحه
۴-4-7- امکانات تفريحي موجود در محله از ديدگاه ساکنين 99
۴-4-8- امکانات آموزشي موجود در محله از ديدگاه ساکنين 100
۴-5- نيازهای محلات شهرداری . 100
4-5-1- نيازهاي فرهنگي محله نياوران. 100
4-5-2- نيازهاي ورزشي محله نياوران. 101
4-5-3- نيازهاي آموزشي محله نياوران. 101
4-5-4- نيازهاي فرهنگي حصار بوعلي. 101
4-5-6- نيازهاي ورزشي محله حصار بوعلي. 102
4-5-7- نيازهاي تفريحي حصار بوعلي. 102
4-5-8- نيازهاي آموزشي محله حصار بوعلي. 102
4-5-9- آموزش در زمينه وظايف شهروندي. 103
۴-5-10- زمينههاي آموزش وظايف شهروندي. 104
۴-5-11- وجود شوراياري در محله. 105
۴-5-12- هدف از ايجاد شوراياري. 106
۴-5-13- طرحهاي پيشنهادي به منظور بهبود وضع محله 106
۴-5-14- مهمترين مشکلات محله. 107
۴-5-15- تمايل ساکنين به مشارکت براي رفع مشکلات محله 108
۴-6 نيازسنجي و تعيين نيازهاي محلههاي نياوران و حصاربوعلی منطقه يک شهرداري. 109
۴-6-1- نيازهاي فرهنگي محله. 110
۴-6-2- نيازهاي ورزشي محله. 111
۴-6-3- نيازهاي تفريحي محله. 112
۴-6-4- نيازهاي آموزشي محله. 113
فصل پنجم : نتيجه گيري و ارائه راه کارها........................................................................114
۵- ۱- نتیجه وخلاصه يافته های تحقيق. 116
۵-2- راهکارها و مستندات. 120
چ
عنوان صفحه
کتابنامه..........................................................................................................................121
پيوستها..........................................................................................................................126
ح
فهرست نمودارها:
شماره عنوان صفحه
نمودار شماره 1- سرانه آموزشي موجود منطقه يک شهرداري بر حسب محله 72
نمودار شماره 2- سرانه ورزشي موجود منطقه يک شهرداري بر حسب محله 75
نمودار شماره ۳- سرانه تفريحي موجود منطقه يک شهرداري بر حسب محله 78
نمودار شماره ۴- سرانه فضاي سبز موجود منطقه يک شهرداري بر حسب محله 81
نمودار شماره 5- آموزش ساکنين مورد مصاحبه محله هاي منطقه يک شهرداري در زمينه وظايف شهروندي. 103
نمودار شماره 6- زمينههاي آموزش وظايف شهروندي به ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 104
نمودار شماره 7- وجود شوراياري در محله مسکوني ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 105
نمودار شماره 8- تمايل ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران به مشارکت در رفع مشکلات محله. 108
نمودار شماره 9- نيازهاي فرهنگي محله از ديدگاه شوراياران محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 110
نمودار شماره 10- نيازهاي ورزشي محلههاي تحت پوشش منطقه يک شهرداري از ديدگاه شورا ياران. 111
نمودار شماره 11- مهمترين نيازهاي تفريحي محلههاي تحت پوشش منطقه يک شهرداري تهران از ديدگاه شوراياران. 112
نمودار شماره 12- نيازهاي آموزشي محلههاي تحت پوشش منطقه يک شهرداري تهران از ديدگاه شوراياران. 113
خ
فهرست جداول :
شماره عنوان صفحه
جدول شماره 1- تعداد نمونه به تفكيك محله. 10
جدول شماره 2- سرانه آموزشي موجود منطقه يك شهرداري به تفكيك محله....................................71
جدول شماره 3- سرانه ورزشي موجود منطقه يك شهرداري به تفكيك محله 73
جدول شماره 4- سرانه تفريحي موجود منطقه يك شهرداري به تفكيك محله 76
جدول شماره 5- سرانه فضاي سبز موجود منطقه يك شهرداري به تفكيك محله 79
جدول شماره ۶- سمت پاسخگويان در خانوار. 90
جدول شماره ۷- ترکيب جنسي ساکنين نمونه محلههاي تحت پوشش منطقه يک شهرداري تهران. 90
جدول شماره ۸- ترکيب سني ساکنين نمونه محلههاي تحت پوشش منطقه يک شهرداري تهران. 91
جدول شماره ۹- وضع سواد و ميزان تحصيل ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 91
جدول شماره ۱0- وضع فعاليت ساکنين نمونه محلههاي تحت پوشش منطقه يک شهرداري تهران. 92
جدول شماره ۱1- وضع تأهل ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 92
جدول شماره ۱2- مدت زمان سکونت ساکنين مورد مصاحبه در محله مسکوني 93
جدول شماره ۱3- احساس تعلق ساکنين مورد مصاحبه در محلههاي منطقه يک شهرداري به محله مسکوني خود. 94
جدول شماره ۱4- علت عدم احساس تعلق و دلبستگي ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري به محله مسکوني خود. 94
جدول شماره ۱5- مرجع تعيين نيازهاي محله از ديدگاه ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 95
جدول شماره ۱6- ضرورت مشارکت ساکنين محله در تعيين نيازهاي محله از ديدگاه ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 96
جدول شماره ۱7- علل لزوم مشارکت ساکنين در تعيين نيازهاي محله از ديدگاه ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 96
جدول شماره 18- راهحلهاي ارائه شده جهت مشارکت فعالانه ساکنين در تهيه، اجرا و بهرهبرداري از طرحهاي توسعه محله از ديدگاه ساکنين مورد مصاحبه. 97
د
جدول شماره 19- امکانات فرهنگي موجود در محله از ديدگاه ساکنين نمونه در محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 98
شماره عنوان صفحه
جدول شماره ۲0- امکانات ورزشي موجود در محله از ديدگاه ساکنين نمونه در محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 99
جدول شماره ۲1- امکانات تفريحي در محله از ديدگاه ساکنين نمونه در محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 99
جدول شماره ۲2- امکانات موجود در محله از ديدگاه ساکنين محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 100
جدول شماره 23 - نيازهاي فرهنگي محله نياوران. 100
جدول شماره 24- نيازهاي ورزشي محله نياوران. 101
جدول شماره 25- نيازهاي آموزشي محله نياوران. 101
جدول شماره 26 - نيازهاي ورزشي محله حصار بوعلي. 102
جدول شماره 27 – نيازهاي تفريحي محله حصار بوعلي. 102
جدول شماره 28- نيازهاي آموزشي محله حصار بوعلي. 103
جدول شماره 29- آموزش وظايف شهروندي ساکنين تحت پوشش منطقه يک شهرداري به وسيله شهرداري منطقه. 103
جدول شماره 30- زمينههاي آموزش وظايف شهروندي به ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 104
جدول شماره 31- وجود شوراياري در محله مسکوني ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 105
جدول شماره 32- هدف از ايجاد شوراياري از ديدگاه ساکنين مورد مصاحبه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 106
جدول شماره 33- طرحهاي پيشنهادي به وسيله ساکنين نمونه محلههاي منطقه يک شهرداري تهران به منظور بهبود وضع محله آنان. 107
جدول شماره 34- مهمترين مشکلات محله ساکنين مورد مصاحبه در محلههاي منطقه يک شهرداري تهران. 107
جدول شماره 35- تمايل ساکنين به مشارکت براي رفع مشکلات محله 108
جدول شماره 36- نيازهاي فرهنگي محله از ديدگاه شوراياران محلههاي منطقه يک شهرداري. 110
جدول شماره 37- نيازهاي ورزشي محلههاي تحت پوشش منطقه يک شهرداري از ديدگاه شوراياران. 111
ذ
جدول شماره 38- مهمترين نيازهاي تفريحي محلههاي تحت پوشش منطقه يک شهرداري تهران از ديدگاه شوراياران. 112
شماره عنوان صفحه
جدول شماره 39- نيازهاي آموزشي محلههاي تحت پوشش منطقه يک شهرداري تهران از ديدگاه شوراياران. 113