فایل مدیریت و برنامه ریزی توسعه گردشگری تهران با تاکید بر توریسم آموزشی

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته جغرافیا (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

 

چکیده:

اگر چه نظام­‌ها‌ي آموزش عالی از اوان شکل­گیري جنبه­‌ها‌یی از جهانی شدن را با خود داشته‌اند اما این مفهوم در عصر حاضر ابعاد گسترده­تري پیدا کرده به گونه‌ای که بسیاري از صاحب نظران بازنمود پدیده جهانی شدن در آموزش عالی را بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها‌ توصیف کرده‌اند (جاودانی،1388) برخی جهانی شدن و بین‌المللی شدن را مفاهیمی یکسان دانسته‌اند در حالی که نایت (1997) اعتقاد دارد جهانی شدن مفهومی ایدوئولوژیک است و به تاثیر تکنولوژي‌ها‌ي ارتباطی جدید بر اقتصاد، فرهنگ و سیاست اشاره دارد درحالی که بین­المللی شدن یک راهبرد انتخابی است که دولت­‌ها‌ براي مواجهه و بهره­برداري مناسب از فرایند‌ها‌ي جهانی شدن بکار می­گیرند.

یکی از روش‌ها‌یی که کشور‌ها‌ي در حال توسعه می‌توانند براي بهبود کیفیت دانشگاه‌ها‌ به کار ببرند، برقراري ارتباطات بین‌المللی است (آراسته،1385  ) و از مهمترین راه‌ها‌ي برقراري ارتباطات بین‌المللی تقویت سیاست پذیرش دانشجویان خارجی است. طی قرون متمادي، دانشجویان و حتی اساتید جهت توسعه یادگیري و افق‌ها‌ي فرهنگی خود به سایر کشور‌ها‌ سفر کرده‌اند، به همین دلیل برنامه‌ها‌ي تبادل دانشجو و اساتید از محور‌ها‌ و مصادیق عمده بین‌المللی شدن آموزش عالی محسوب می‌گردد (عارفی،) 1384 نیکلسکو و همکاران (2009) برجسته‌ترین شاخص بین‌المللی شدن آموزش عالی را جابجایی دانشجویان بیان کرده‌اند.

در بیانات رهبران انقلاب اسلامی و در سند چشم انداز به صورت مستقیم به الگو بودن در جهان اسلام تاکید شده و از عناصر تعیین کننده موفقیت در این زمینه، بهره ­مندي از آموزش عالی قدرتمند است و براي این منظور باید به سمت تربیت دانشجویان خارجی مخصوصاً از کشور‌ها‌ی منطقه حرکت کرد.

مسئولان سیاسی و دیپلماتیک کشور باید تلاش نمایند تا مردمان سایر کشور‌ها‌ را براي تحصیل در دانشگاه‌ها‌ي کشور ترغیب نمایند به عنوان مثال کشور‌ها‌ي همجوار مانند افغانستان، تاجیکستان و عراق وجهه اشتراك فرهنگی و عقیدتی زیادي با کشور ما دارند و همچنین در بحث آموزش عالی داراي بنیه قوي نمی‌باشند که ما می­توانیم از این فرصت استفاده کرده و دانشجویان مستعد آن‌ها‌ را براي تحصیل به کشور خود ترغیب کنیم همچنین مسئولان فرهنگی کشور باید توجه داشته باشند که زبان انگلیسی به عنوان اصلی­ترین زبان علمی دنیا مطرح است و تسلط بر این زبان، یکی از عوامل موفقیت در زمینه‌ها‌ي علمی است اما استفاده از زبان انگلیسی به معناي کنار گذاشتن زبان ملی نمی­باشد بلکه ما باید ضمن توجه به زبان ملی، زبان انگلیسی را هم در دانشگاه‌ها‌ گسترش داده تا بتوانیم تولیدات علمی خود را به تمام دنیا صادر کنیم.

کلمات کلیدی : مدیریت و برنامه­ریزی، توسعه گردشگری، توریسم آموزشی، پردیس­های بین­المللی 

 

فهرست مطالب

چکیده:.. 1

فصل اول:کلیات تحقیق

1-1 مقدمه :.. 4

1-2 بیان مسئله:.. 5

1-3 اهداف تحقیق:.. 5

1-4 سؤالات تحقیق :.. 5

1-5 روش تحقیق.. 6

1-5-1 فرضیات تحقیق 6

فصل دوم:ادبیات و تاریخچه گردشگری

2-1 ﺗﻌﺮﻳﻒ ﮔﺮدﺷﮕﺮي.. 8

2-2 تاریخچة گردشگری.. 10

2-2-1 عهد باستان.. 12

2-2-2  قرون وسطی.. 12

2-2-3  رنسانس.. 14

2-2-4 انقلاب صنعتی.. 15

2-2-5 پیشینه تاریخی گردشگری در ایران.. 16

2-3  طبقه‌بندی اﻧﻮاع ﺗﻮرﻳﺴﻢ.. 20

2-4  ﻣﻨﺎﻓﻊ ﮔﺮدﺷﮕﺮي.. 24

2-5 ﻫﺪف از ﺳﻔﺮ ﮔﺮدﺷﮕﺮی.. 26

2-6  ﻧﻮع وﺳﻴﻠﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ.. 27

2-7 ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ روﻧﻖ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮي.. 29

2-8  ﻋﻠﻞ ﺿﻌﻒ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮي در اﻳﺮان.. 31

فصل سوم:توریسم آموزشی

3-1  ادبیات و نظریه‌ها‌ی توریسم آموزشی:.. 34

3-1-1 ظهور آموزش عالی به مثابه یک کسب و کار.. 34

3-1-2 عامل تغییر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی.. 34

3-1-3 تحرک وجابجایی دانشجویان.. 36

3-1-4 آموزش چندفرهنگی.. 37

3-1-5 پدیدة سر ریز آموزش:.. 37

3-2 الگو‌ها‌ی جذب دانشجویان خارجی.. 38

3-3 بررسی توریسم آموزشی در جهان:.. 40

3-4  بررسی وضعیت توریسم آموزشی در جهان:.. 43

فصل چهارم:تهران و دانشگاه‌ها‌ی تهران

4-1 آشنایی با استان تهران:.. 47

4-1-1 موقعيت جغرافيايي.. 47

4-1-2 پیشینه تاریخی.. 48

4-1-3 اقوام وزبان.. 50

4-1-4 موقعيت اجتماعي و اقتصادي.. 50

4-1-5 سوغات.. 51

4-1-6 جاذبه‌ها‌ی طبیعی - گردشگری.. 51

4-2  جغرافیای شهر تهران:.. 55

4-2-1 تاریخ شهر تهران:.. 55

4-2-2 طول و عرض جغرافیایی................................. 60

4-2-3 ارتفاع از سطح دریا.................................. 60

4-2-4 شیب زمین ..........................................  60

4-2-5 جمعیت  ............................................  61

4-2-6 نژاد ..............................................  61

4-2-7  زبان  ............................................. 61

4-2-8  مذهب .............................................  62

4-2-9 آداب و رسوم مردم تهران  ...........................  62

4-2-10 امنیت در تهران ...................................  64

4-2-11 آژانسهای گردشگری و نیروهای متخصص در  تهران........ 65 

4-2-12 هتل­ها و مراکز اقامتی تهران......................... 72 

   4-2-13 صرافی‌ها‌ی تهران  ................................ 73

4-2-14 فرودگاه‌‌ها‌ 73

4-2-15 پایانه‌‌ها‌ی مسافربری.. 73

4-2-16 شبکه را‌ه آهن.. 74

 4-2-17 بزرگراه‌‌ها‌ 75

4-2-18 متروی تهران.. 76

4-3 دانشگاه‌ها‌ی شاخص تهران:.. 76

4-3-1 دانشگاه تهران.. 76

4-3- 2 دانشگاه صنعتی شریف.. 79

4-3-3 دانشگاه علم و صنعت.. 82

4-3-4 دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران).. 84

4-3-5 دانشگاه تربیت مدرس.. 88

4-3-6 دانشگاه شهید بهشتی.. 90

4-3-7 دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی.. 94

4-3-8 دانشگاه صنعتی مالک اشتر.. 95

4-3-9 دانشگاه علامه طباطبایی.. 95

4-3-10 دانشگاه شاهد.. 96

4-3-11 دانشگاه سوره.. 96

4-3-12  دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات ................ 97

فصل پنجم: نتیجه گیری و جمع بندی

5-1 اثبات فرضیه­ها:.. 102

5-2 جمع بندی:.. 103

5-3 نتیجه گیری:.. 104

5-4 پیشنهادات:.. 104

منابع فارسی:.. 105

منابع انگلیسی:.. 108

چکیده انگلیسی:.. 110

 

 

فهرست جدول­ها

2-1 اشکال، دوره بندی و تاریخ گردشگری از نظر مورفی........ 19

3-1 درآمد کشورها از جذب دانشجویان خارجی سال تحصیلی 2008-2007 41

3-2 سیر تحول تعداد دانشجویان خارجی جهان ................. 41

3-3 تعداد دانشجویان خارجی برخی کشورهای آسیایی رقیب ایران  41

3-4 تعداد دانشجویان خارجی ایران در سال تحصیلی............ 42

3-5 توریسم آموزشی در کشور­های جهان ....................... 43

 

فهرست اشکال

4-1 نقشه استان تهران در کشور و نقشه استانی............... 47

4-2 رشته کوههای البرز در شمال تهران:..................... 47

4-3 ری- چشمه علی......................................... 51

4-4 تنگه واشی............................................ 52

4-5 باغ ظهیرالدوله....................................... 53

4-6 برج نقاره خانه....................................... 53

4-7 آسیاب و یخبندان قدیمی................................ 54

4-8 تخت رستم............................................. 54

4-9 قلعه دختر............................................ 55

4-10 قلعه ایرج............................................ 55

4-11 شبکه حمل و نقل راه­آهن ایران.......................... 74

4-12 نقشه بزرگراههای تهران................................ 75

4-13 نقشه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات................ 98

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته جغرافیا (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3814 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 129

حجم فایل:3,409 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل