فصل 9 کتاب رفتار بنگاه و سازمان های صنعتی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته اقتصاد (آموزش_و_پژوهش)
دانلود فصل 9 کتاب رفتار بنگاه و سازمان های صنعتی
این فایل در قالب Word قابل ویرایش، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی می باشد
قالب: Word
تعداد صفحات: 76
توضیحات:
رفتار بنگاه و سازمانهای صنعتی-فصل 9
الگوهای انحصار چندجانبه
پرسش
سقوط قیمتهای نفت خام؛ چرا مشتریان برخی مناطق، تأثیر آن را در جایگاههای بنزین نمیبینند؟
در تابستان 2006، قیمت نفت خام از بشکهای 74 دلار به 64 دلار کاهش یافت. در نتیجه سقوط قیمتهای نفت خام، مصرفکنندگان اغلب مناطق با خوشحالی شاهد کاهش قیمت بنزین بودند، اما نه همه. در برخی مناطق، مردم این قدر خوش شانس نبودند.
در چند منطقه دورافتاده و مجزا، مصرفکنندگان مغبون شدند؛ چون جایگاهداران بنزین این کاهش قیمت را اعمال نکردند. گروههای حمایت از مصرفکننده اعلام کردند که فروشندگان بنزین با یکدیگر ساخت و پاخت کرده و با بالا نگه داشتن مصنوعی قیمت بنزین، به سودهای انحصاری دستیافتهاند. واضح بود که جایگاهداران چنین اتهاماتی را تکذیب کنند.
بر اساس شواهد فوق، آیا فکر میکنید جایگاههای بنزین در این مناطق برای کسب سودهای انحصاری دست به تبانی زده بودند؟ توضیح دهید.
اهداف آموزشی
پس از مطالعه فصل باید بتوانید:
- به پرسش فصل پاسخ دهید.
- توضیح دهید چگونه باورها و کنشهای راهبردی در محیطهای انحصار چندجانبه تصمیمگیریهای بهینه را شکل میدهند.
- شرایطی که یک بنگاه در آن به صورت انحصار چندجانبه سوئیزی، کورنو، اشتاکلبرگ یا برتراند عمل میکند، شناسایی کنید و اثرات هر یک از انواع انحصار چندجانبه بر تصمیمات قیمتگذاری بهینه، تصمیمات مربوط به تولید و سود بنگاه را تعیین کنید.
- با استفاده از توابع عکسالعمل (یا بهترین پاسخ) تصمیمات بهینه و واکنشهای احتمالی رقبا در یک محیط انحصار چندجانبه را شناسایی کنید.
- شرایط یک بازار قابل اعتراض را شناسایی کرده و اثرات آن بر قدرت بازار و پایداری سودهای بلندمدت را شرح دهید.
مقدمه
تاکنون تحلیل ما از بازارها اثر رفتار راهبردی مربوط به تصمیمگیری مدیریتی را مورد ملاحظه قرار نداده است. در یک حالت حدی به بررسی حداکثر کردن سود در بازارهای رقابتی کامل و روابط انسانی پرداختیم. در این نوع بازارها، بنگاههای بسیار زیادی با یکدیگر رقابت میکنند و فعالیت هیچیک از بنگاهها بر روی سایر بنگاههای موجود در بازار تأثیر ندارد. در یک حالت حدی دیگر به بررسی حداکثر کردن سود در بازار انحصار کامل پرداخت. بازار انحصار، بازاری است که در آن تنها یک بنگاه منحصر به فرد وجود دارد و تعامل راهبردی بین بنگاهها وجود ندارد یا بیمعناست.
در این فصل و فصل بعدی (فصل 10) به بررسی تصمیمگیریهای مدیریتی در بازارهای انحصار چندجانبه میپردازیم. در این فصل به بررسی تصمیمگیریهای مربوط به تولید و قیمت گذاری در چهار نوع بازار انحصار چندجانبه یا مدلهای سوئیزی، کورنو، اشتاکلبرگ یا برتراند میپردازیم. در فصل بعد، چارچوب عمومیتری برای تحلیل سایر تصمیمگیریهای مربوط به تبلیغات، تحقیق و توسعه، ورود صنعت و امثال آن ارائه میکنیم. در ادامه به طور بسیار کوتاه به معرفی بازار انحصار چندجانبه میپردازیم