فایل پراگما
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته فلسفه و منطق (آموزش_و_پژوهش)
دانلود مقاله پراگما
این فایل در قالب Word قابل ویرایش، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی می باشد
قالب: Word
تعداد صفحات: 34
توضیحات:
به طور کلی پراگما (pragma) یک واژه یونانی به معنی کار یا عمل سودمند است. پراگماتیسم یا عمل گرایی نیز فلسفه ای است که در پاسخ این پرسش که معیار حقیقی بودن یک قضیه چیست؟ می گوید سودمندی در عمل و اصل پراگماتیسم این است که هر چیزی که در عمل شایع خوبی را به دنبال داشته باشد خوب است.
1) مقدمه
زادگاه این مکتب فلسفى، آمریکا است و اسامى دیگر آن عبارتند از: فلسفه علمى، اصالت عمل، فلسفه آلى یا وسیله ای. متفکران معروف این مکتب عبارتند از: پیرس، ویلیام جیمز و جان دیویى. اساس جهان بینى پراگماتیسم بر تجربه به مفهوم وسیع آن یعنى ادراک، احساس، تفکر، قضاوت، مقایسه، توصیف، سیر عقلانى و توجه به ارتباط امور با یکدیگر گذاشته است. محور اندیشه ی مکتب پراگماتیسم، مفید بودن و عملى بودن محتوای اندیشه آدمی است. ارزش حقیقت، در گرو فایده عملى آن است. ملاک صحت و سقم، عمل آدمى است؛ نه نظر یا دلیل عقلى و منطقى او. خواستگاه فلسفه ی اصالت عمل، فرهنگ آمریکایی است. این مکتب، مورد اقبال و توجه اکثر آمریکایى هاست. آمریکایى ها به جنبه هاى عملى بیش از جنبه هاى نظرى اهمیت مى دهند و اصولاً فرهنگ آمریکایى با فلسفه ی اصالت عمل، سازگارتر است؛ زیرا فرهنگى است تنوع گرا و دارای عناصر نامتجانس و غیر همگن. فرهنگ آمریکایى، فاقد ریشه های عمیق و کهن و آیین یک پارچه است. ملت آمریکا نیز از ملیت هاى گوناگون و نامتجانس که پیشینه ی فرهنگى اندکى دارند، تشکیل شده است. از این رو، به سنت هاى کهن، کم تر اعتنا مى کنند و سنت شکنى، فردگرایى، خودکامگى و طرفدارى از تغییر و تنوع از خصایص این ملت است و فلسفه هایى از قبیل «اصالت عمل»، «کنشگرایى»، «ابزارگرایى»، «تجربه گرایى»، و امثال آن ها به مذاق آنان خوش تر مىآید.
فهرست
1) مقدمه
تاریخچه و پیشگامان پراگماتیسم
ساندرس پیرس (۱۹۱۴ ۱۸۳۹)
ویلیام جیمز (۱۹۱۰ ۱۸۴۲)
جان دیویی
2) پراگماتیسم و تعلیم و تربیت
3) موضوعات فلسفی پراگماتیسم
الف: معرفت شناسی
خصوصیات معرفت (شناخت) از نظر جان دیویی
ب: هستی شناسی پراگماتیسم
تأثیر هستی شناسی عملگرایان در تربیت
ج: ارزش شناسی
هدف تربیتی
4) برنامه درسی پراگماتیسمی
5) روش تدریس پراگماتیسمی
6) نقش آموزش وپرورش پراگماتیسمی
هدف آموزش و پرورش در این فلسفه
7) اصول آموزش و پرورش از دید دیویی
8) مفهوم مدرسه از نظر پراگماتیسم ها
9) نقش معلم
10) نقش دانش آموز